Digital nomad bij Administratiekantoor Rob Bakker
Joost van Tongeren
Klantverhaal
Service verlenen aan mensen vindt Joost van Tongeren belangrijk. Maar hij wil als ‘digital nomad’ ook graag vrij zijn om overal te wonen en werken. Dat bleek perfect te kunnen bij Administratiekantoor Rob Bakker.
TEKST Naomi van Esschoten
FOTOGRAFIE Aangeleverd door Joost van Tongeren
< Naar vorig artikel
Naar volgend artikel >
“Of we nu een lange reis maken door Marokko, Corsica of zoals op dit moment Sardinië, ik kan overal online zijn. ”
“Ik denk dat veel boekhoudkantoren
profijt kunnen hebben van het aantrekken van zij-instromers.”
Smaakt naar meer
Zit de taak van Joost erop nu vrijwel alle klanten met SnelStart werken? Integendeel. “Er is genoeg werk te doen door een niet-boekhouder als ik. Ik denk dat veel boekhoudkantoren profijt kunnen hebben van het aantrekken van zij-instromers.” Bij deze digital nomad smaakt het werk zelfs naar meer. “Ik heb ondertussen mijn praktijkdiploma boekhouden gehaald. Naast mijn functie als SnelStart-vraagbaak voor klanten en collega Petra, ondersteun ik Rob en zijn zoon Robert Jan met werkzaamheden. Denk aan de aangiftes omzetbelasting en voorbereidingen voor de jaarafsluiting. Nu Rob nadenkt over zijn pensioen, onderzoeken we zelfs de mogelijkheid dat Robert Jan en ik het kantoor overnemen.”
Onverwachte oplossing
Joost krijgt een oplossing aangereikt uit onverwachte hoek. “Mijn schoonvader, Rob Bakker, vroeg of ik hem wilde helpen met het toekomstbestendig maken van zijn administratiekantoor in het Noord-Hollandse Andijk. Zo wilde hij graag dat alle klanten – eenmanszaken en BV’s in de bouw, maar ook kappers en horeca-eigenaren – hun administratie online via SnelStart gingen doen. Hij had iemand nodig die dat proces kon begeleiden. Daarop heb ik alle SnelStart-cursussen gevolgd en ben ik naar evenementen gegaan. Deze taak paste goed bij mij: ik wil werken op afstand. Ook sluit het werk naadloos aan bij mijn servicegerichte karakter.”
Vragen buiten werktijd
Inmiddels is Joost helemaal op zijn plek. En dankzij de camper kan die plek overal zijn. “Of we nu een lange reis maken door Marokko, Corsica of zoals op dit moment Sardinië, ik kan overal online zijn. We hebben goede routers en zowel een lokale als een Nederlandse simkaart. Mijn vriendin en ik hebben een aparte werkruimte en we gebruiken een speciale app die achtergrondgeluiden onderdrukt tijdens gesprekken. Klanten vinden het fijn dat ik ook voor of juist ná kantoortijd werk, zodat ze buiten hun werkdag om bij mij terecht kunnen met vragen over hun administratie. Zo is 95 procent van alle klanten overgestapt naar SnelStart en uit onze enquête blijkt dat ze niet meer terug willen.”
Zijn uitzicht is vandaag het hagelwitte strand met de kleine baaitjes van het Italiaanse eiland Sardinië. En over een uur of twee, zo halverwege de middag, zit de werkdag van Joost van Tongeren erop. Dan verlaat hij de camper om een paar uur te kitesurfen en begint de werkdag van zijn vriendin Anne-Sophie, die tot vanavond duurt. Met een pauze om samen te eten met hun zoontje van 3,5 jaar. Een droom? Nee hoor, gewoon werken in de accountancy anno 2024.
Optimale winst
Aanvankelijk koos Joost voor de Hogere Hotelschool. “Toen trokken cijfers me al. Zo volgde ik een module Boekhouden en stond mijn stage bij het Mariott Hotel op Aruba in het teken van ‘revenue management’. Dat houdt in dat je voorspellend kijkt: wanneer maak je hotelkamers goedkoper, of juist duurder, om een optimale winst te behalen? Eenmaal in Nederland zocht ik een combinatie van cijfers en sales. Ik koos voor startups, zoals de Amsterdamse brouwerij Lowlander en de app Too Good To Go, die helpt om voedselverspilling tegen te gaan.”
Op afstand
Na een aantal jaren merkt Joost in 2022 dat zijn professionele rol hem steeds meer energie kost. “In diezelfde tijd onderzocht mijn vriendin de mogelijkheid om als kandidaat-notaris op afstand te werken. Dat bleek prima te kunnen: voorbereidende gesprekken houden en documenten opstellen kan ook digitaal. Bij mij begon het ook te kriebelen.”
Digital nomad bij Administratiekantoor Rob Bakker
Joost van Tongeren
TEKST Naomi van Esschoten
FOTOGRAFIE Aangeleverd door Joost van Tongeren
Service verlenen aan mensen vindt Joost van Tongeren belangrijk. Maar hij wil als ‘digital nomad’ ook graag vrij zijn om overal te wonen en werken. Dat bleek perfect te kunnen bij Administratiekantoor Rob Bakker.
Klantverhaal
Smaakt naar meer
Zit de taak van Joost erop nu vrijwel alle klanten met SnelStart werken? Integendeel. “Er is genoeg werk te doen door een niet-boekhouder als ik. Ik denk dat veel boekhoudkantoren profijt kunnen hebben van het aantrekken van zij-instromers.” Bij deze digital nomad smaakt het werk zelfs naar meer. “Ik heb ondertussen mijn praktijkdiploma boekhouden gehaald. Naast mijn functie als SnelStart-vraagbaak voor klanten en collega Petra, ondersteun ik Rob en zijn zoon Robert Jan met werkzaamheden. Denk aan de aangiftes omzetbelasting en voorbereidingen voor de jaarafsluiting. Nu Rob nadenkt over zijn pensioen, onderzoeken we zelfs de mogelijkheid dat Robert Jan en ik het kantoor overnemen.”
“Of we nu een lange reis maken door Marokko, Corsica of zoals op dit moment Sardinië, ik kan overal online zijn. ”
Onverwachte oplossing
Joost krijgt een oplossing aangereikt uit onverwachte hoek. “Mijn schoonvader, Rob Bakker, vroeg of ik hem wilde helpen met het toekomstbestendig maken van zijn administratiekantoor in het Noord-Hollandse Andijk. Zo wilde hij graag dat alle klanten – eenmanszaken en BV’s in de bouw, maar ook kappers en horeca-eigenaren – hun administratie online via SnelStart gingen doen. Hij had iemand nodig die dat proces kon begeleiden. Daarop heb ik alle SnelStart-cursussen gevolgd en ben ik naar evenementen gegaan. Deze taak paste goed bij mij: ik wil werken op afstand. Ook sluit het werk naadloos aan bij mijn servicegerichte karakter.”
Vragen buiten werktijd
Inmiddels is Joost helemaal op zijn plek. En dankzij de camper kan die plek overal zijn. “Of we nu een lange reis maken door Marokko, Corsica of zoals op dit moment Sardinië, ik kan overal online zijn. We hebben goede routers en zowel een lokale als een Nederlandse simkaart. Mijn vriendin en ik hebben een aparte werkruimte en we gebruiken een speciale app die achtergrondgeluiden onderdrukt tijdens gesprekken. Klanten vinden het fijn dat ik ook voor of juist ná kantoortijd werk, zodat ze buiten hun werkdag om bij mij terecht kunnen met vragen over hun administratie. Zo is 95 procent van alle klanten overgestapt naar SnelStart en uit onze enquête blijkt dat ze niet meer terug willen.”
“Ik denk dat veel boekhoudkantoren
profijt kunnen hebben van het aantrekken van zij-instromers.”
Zijn uitzicht is vandaag het hagelwitte strand met de kleine baaitjes van het Italiaanse eiland Sardinië. En over een uur of twee, zo halverwege de middag, zit de werkdag van Joost van Tongeren erop. Dan verlaat hij de camper om een paar uur te kitesurfen en begint de werkdag van zijn vriendin Anne-Sophie, die tot vanavond duurt. Met een pauze om samen te eten met hun zoontje van 3,5 jaar. Een droom? Nee hoor, gewoon werken in de accountancy anno 2024.
Optimale winst
Aanvankelijk koos Joost voor de Hogere Hotelschool. “Toen trokken cijfers me al. Zo volgde ik een module Boekhouden en stond mijn stage bij het Mariott Hotel op Aruba in het teken van ‘revenue management’. Dat houdt in dat je voorspellend kijkt: wanneer maak je hotelkamers goedkoper, of juist duurder, om een optimale winst te behalen? Eenmaal in Nederland zocht ik een combinatie van cijfers en sales. Ik koos voor startups, zoals de Amsterdamse brouwerij Lowlander en de app Too Good To Go, die helpt om voedselverspilling tegen te gaan.”
Op afstand
Na een aantal jaren merkt Joost in 2022 dat zijn professionele rol hem steeds meer energie kost. “In diezelfde tijd onderzocht mijn vriendin de mogelijkheid om als kandidaat-notaris op afstand te werken. Dat bleek prima te kunnen: voorbereidende gesprekken houden en documenten opstellen kan ook digitaal. Bij mij begon het ook te kriebelen.”