TEKST Tirza van Hengstum–Louwe en Lisette Verhagen-Dijkers
FOTOGRAFIE Marco de Swart

MVO Nederland:
‘Ga aan de slag met duurzaamheid en zet je bedrijf op voorsprong’

Interim-directeur MVO Nederland

Wouter Scheepens

“Hoe langer een ondernemer wacht met verduurzaming, hoe groter de achterstand op de concurrentie.”

Duurzaam ondernemen

In een nieuwe economie gaat financieel gewin hand in hand met winst voor natuur en samenleving. Interim-directeur Wouter Scheepens van duurzaam bedrijvennetwerk MVO Nederland pleit ervoor om duurzaamheid te verwerken in de bedrijfsstrategie. Welke rol kunt u hier als boekhouder in spelen?

Mijn gouden tip: sluit aan bij een netwerk en leer van vergelijkbare bedrijven en ondernemers

“Ook banken gaan klanten die geld lenen vragen om duurzaamheidsinformatie.”

Wat is een goede aanpak?
“Verduurzaming hoort qua besluitvorming thuis op het hoogste niveau. Als boekhouder kunt u de ondernemer stimuleren om duurzaamheid onderdeel te maken van de
bedrijfsstrategie. Breng samen in kaart waar de grootste kansen liggen. En waak ervoor dat duurzame initiatieven niet ‘naast’ de gebruikelijke bedrijfsvoering worden opgepakt. Verduurzaming is niet iets wat je erbij doet. MVO Nederland heeft hier stappenplannen en webinars voor.”

Waarom moet een boekhouder dit willen aankaarten?
“Uiteindelijk kunnen we alleen behouden wat we hebben als we verduurzamen. Bij klimaatverandering zien we dat nu al terug: de schade door extreem weer is veel kostbaarder dan het voorkomen van extreem weer. Verduurzamen gaat om
bestaanszekerheid voor ons allemaal. En ook de boekhouder gaat die negatieve financiële gevolgen terugzien.”

En wat als een bedrijf simpelweg niet wíl verduurzamen?
“Besef dat er duurzaamheidswetgeving aankomt vanuit de EU. De richtlijn CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive, red) verplicht bedrijven te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Dit raakt bedrijven van alle groottes. Want hoewel de wetten alleen voor grote bedrijven gelden, zal het mkb - dat aan grote bedrijven levert - ook gevraagd worden om duurzaamheidsinformatie. Wacht dus niet af, maar loop vooruit.”

Als we het hebben over het leren van andere bedrijven, bij wie kunnen ondernemers de kunst afkijken?
“Een goed voorbeeld is Schijvens Corporate Fashion, dat bedrijfskleding levert aan grote retailers. Zij hebben hun supply chain anders ingericht nadat ze ontdekten dat er slechte werkomstandigheden waren in de Bengaalse fabrieken waarmee ze samenwerkten. Het bedrijf werkt nu intensiever samen met minder fabrieken en dat kwam goed van pas toen zij 100 procent circulaire bedrijfskleding wilden ontwikkelen. Bij zo’n technisch proces moeten leveranciers nauw worden betrokken. En het mooiste: ook financieel was de circulaire kleding een succesproduct. In het jaar van de introductie nam de omzet van Schijvens met 30 procent toe.”

Dat zijn mooie opbrengsten. Tegelijkertijd zien we ook dat duurzame investeringen vaak erg kostbaar zijn. Hoe kunnen bedrijven worden overtuigd om tóch voor een duurdere investering te gaan?
“Echt duurzaam investeren, is kijken naar meer dan financiële waarde. We noemen dit ‘Nieuwe Rijkdom’, een economie waarin bedrijven streven naar waarden als gezondheid, welzijn, tevredenheid en harmonie met de omgeving. Wanneer een niet-duurzame optie goedkoper is, kun je je afvragen hoe dat kan. Is dit de werkelijke prijs? Waar is het geproduceerd? Door wie en in welke omstandigheid? Soms betaalt de natuur die vervuild wordt, soms betaalt de arbeider die uitgebuit wordt bij de productie.”

‘Duurzaamheid’ wordt een
belangrijke administratieve taak

“Het verzamelen en verstrekken van duurzaamheidsinformatie wordt voor kleine ondernemingen en eenpitters een extra administratieve taak. Dit moeten ze bijvoorbeeld doen als ze willen blijven leveren aan hun ketenpartners, denk aan  leveranciers van grote supermarktketens.”

Aan het woord is Vincent Wanders, expert op het gebied van duurzaamheid. Vincent geeft NBA-cursussen op Nyenrode aan accountants en financials over CSRD en ESG (milieu, maatschappij en bestuur; de drie belangrijkste aspecten bij het meten van duurzaamheid). Hij voorspelt dat veel ondernemers willen dat boekhouders en accountants de duurzaamheids-gegevens voor hen gaan vastleggen en beheren.

Duurzaamheidsinformatie wordt op veel meer vlakken noodzakelijk. “Ook banken gaan klanten die geld lenen vragen om duurzaamheidsinformatie. Dit wordt een onderdeel van hun klantonderzoek. Ze hebben die gegevens nodig om duurzaamheidsrisico’s te evalueren. Ook ondernemers die opdrachten voor de overheid doen, moeten duurzaamheids-informatie kunnen verstrekken. Zelfs een schilder moet straks misschien wel aan zijn grote klanten vermelden wat de CO2-uitstoot is van de verf en kwasten die hij inkoopt.”

Deskundig advies
“Verdiep u als boekhouder of accountant in duurzaamheid en de bijbehorende regelgeving. Help ondernemers bijvoorbeeld bij het maken van een kosten-batenanalyse om te bepalen of verduurzaming haalbaar is voor hun bedrijf. Zo voegt u waarde toe aan uw diensten én u helpt Nederland verduurzamen.”

Steeds meer bedrijven willen verduurzamen. Dat zien boekhouders ook. Wat kunnen zij doen om bedrijven te stimuleren aan de slag te gaan met duurzaamheid? 
“Allereerst is het belangrijk te onthouden dat ondernemers niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. Tal van bedrijven en collega’s zijn bezig met verduurzamen. Mijn gouden tip: sluit aan bij een netwerk en leer van vergelijkbare bedrijven en ondernemers. Kijk naar bedrijven als Dopper, Crisp en Interface. Ik daag boekhouders uit de rol van adviseur te pakken. Motiveer ondernemers om te starten met verduurzamen. Hoe langer een ondernemer wacht met verduurzaming, hoe groter de achterstand op de concurrentie.”

MVO Nederland:
‘Ga aan de slag met duurzaamheid en zet je bedrijf op voorsprong’

In een nieuwe economie gaat financieel gewin hand in hand met winst voor natuur en samenleving. Interim-directeur Wouter Scheepens van duurzaam bedrijvennetwerk MVO Nederland pleit ervoor om duurzaamheid te verwerken in de bedrijfsstrategie. Welke rol kunt u hier als boekhouder in spelen?

“Hoe langer een ondernemer wacht met verduurzaming, hoe groter de achterstand op de concurrentie.”

TEKST Tirza van Hengstum–Louwe en Lisette Verhagen-Dijkers
FOTOGRAFIE Marco de Swart

Interim-directeur MVO Nederland

Wouter Scheepens

Duurzaam ondernemen

‘Duurzaamheid’ wordt een
belangrijke administratieve taak

“Het verzamelen en verstrekken van duurzaamheidsinformatie wordt voor kleine ondernemingen en eenpitters een extra administratieve taak. Dit moeten ze bijvoorbeeld doen als ze willen blijven leveren aan hun ketenpartners, denk aan  leveranciers van grote supermarktketens.”

Aan het woord is Vincent Wanders, expert op het gebied van duurzaamheid. Vincent geeft NBA-cursussen op Nyenrode aan accountants en financials over CSRD en ESG (milieu, maatschappij en bestuur; de drie belangrijkste aspecten bij het meten van duurzaamheid). Hij voorspelt dat veel ondernemers willen dat boekhouders en accountants de duurzaamheids-gegevens voor hen gaan vastleggen en beheren.

Duurzaamheidsinformatie wordt op veel meer vlakken noodzakelijk. “Ook banken gaan klanten die geld lenen vragen om duurzaamheidsinformatie. Dit wordt een onderdeel van hun klantonderzoek. Ze hebben die gegevens nodig om duurzaamheidsrisico’s te evalueren. Ook ondernemers die opdrachten voor de overheid doen, moeten duurzaamheids-informatie kunnen verstrekken. Zelfs een schilder moet straks misschien wel aan zijn grote klanten vermelden wat de CO2-uitstoot is van de verf en kwasten die hij inkoopt.”

Deskundig advies
“Verdiep u als boekhouder of accountant in duurzaamheid en de bijbehorende regelgeving. Help ondernemers bijvoorbeeld bij het maken van een kosten-batenanalyse om te bepalen of verduurzaming haalbaar is voor hun bedrijf. Zo voegt u waarde toe aan uw diensten én u helpt Nederland verduurzamen.”

“Ook banken gaan klanten die geld lenen vragen om duurzaamheidsinformatie.”

Steeds meer bedrijven willen verduurzamen. Dat zien boekhouders ook. Wat kunnen zij doen om bedrijven te stimuleren aan de slag te gaan met duurzaamheid? 
“Allereerst is het belangrijk te onthouden dat ondernemers niet zelf het wiel hoeven uit te vinden. Tal van bedrijven en collega’s zijn bezig met verduurzamen. Mijn gouden tip: sluit aan bij een netwerk en leer van vergelijkbare bedrijven en ondernemers. Kijk naar bedrijven als Dopper, Crisp en Interface. Ik daag boekhouders uit de rol van adviseur te pakken. Motiveer ondernemers om te starten met verduurzamen. Hoe langer een ondernemer wacht met verduurzaming, hoe groter de achterstand op de concurrentie.”

Wat is een goede aanpak?
“Verduurzaming hoort qua besluitvorming thuis op het hoogste niveau. Als boekhouder kunt u de ondernemer stimuleren om duurzaamheid onderdeel te maken van de
bedrijfsstrategie. Breng samen in kaart waar de grootste kansen liggen. En waak ervoor dat duurzame initiatieven niet ‘naast’ de gebruikelijke bedrijfsvoering worden opgepakt. Verduurzaming is niet iets wat je erbij doet. MVO Nederland heeft hier stappenplannen en webinars voor.”

Waarom moet een boekhouder dit willen aankaarten?
“Uiteindelijk kunnen we alleen behouden wat we hebben als we verduurzamen. Bij klimaatverandering zien we dat nu al terug: de schade door extreem weer is veel kostbaarder dan het voorkomen van extreem weer. Verduurzamen gaat om
bestaanszekerheid voor ons allemaal. En ook de boekhouder gaat die negatieve financiële gevolgen terugzien.”

En wat als een bedrijf simpelweg niet wíl verduurzamen?
“Besef dat er duurzaamheidswetgeving aankomt vanuit de EU. De richtlijn CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive, red) verplicht bedrijven te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Dit raakt bedrijven van alle groottes. Want hoewel de wetten alleen voor grote bedrijven gelden, zal het mkb - dat aan grote bedrijven levert - ook gevraagd worden om duurzaamheidsinformatie. Wacht dus niet af, maar loop vooruit.”

Als we het hebben over het leren van andere bedrijven, bij wie kunnen ondernemers de kunst afkijken?
“Een goed voorbeeld is Schijvens Corporate Fashion, dat bedrijfskleding levert aan grote retailers. Zij hebben hun supply chain anders ingericht nadat ze ontdekten dat er slechte werkomstandigheden waren in de Bengaalse fabrieken waarmee ze samenwerkten. Het bedrijf werkt nu intensiever samen met minder fabrieken en dat kwam goed van pas toen zij 100 procent circulaire bedrijfskleding wilden ontwikkelen. Bij zo’n technisch proces moeten leveranciers nauw worden betrokken. En het mooiste: ook financieel was de circulaire kleding een succesproduct. In het jaar van de introductie nam de omzet van Schijvens met 30 procent toe.”

Dat zijn mooie opbrengsten. Tegelijkertijd zien we ook dat duurzame investeringen vaak erg kostbaar zijn. Hoe kunnen bedrijven worden overtuigd om tóch voor een duurdere investering te gaan?
“Echt duurzaam investeren, is kijken naar meer dan financiële waarde. We noemen dit ‘Nieuwe Rijkdom’, een economie waarin bedrijven streven naar waarden als gezondheid, welzijn, tevredenheid en harmonie met de omgeving. Wanneer een niet-duurzame optie goedkoper is, kun je je afvragen hoe dat kan. Is dit de werkelijke prijs? Waar is het geproduceerd? Door wie en in welke omstandigheid? Soms betaalt de natuur die vervuild wordt, soms betaalt de arbeider die uitgebuit wordt bij de productie.”