“Het automatiseren van handmatige werkzaamheden bespaart ons elke dag een uur werk.”
automatisering leidt tot meer ‘happy farmers’
Mede-eigenaar
HappyFarmer
Anneke van Hastenberg
Praktijkverhaal
De Nederlandse webshop HappyFarmer staat vol unieke producten die gewild zijn bij melkveehouders over de hele wereld. HappyFarmer groeide met grote sprongen en daarmee groeide ook de behoefte aan administratieve en logistieke ondersteuning. Bij de oprichting voldeed SnelStart inStap, maar inmiddels automatiseert het bedrijf diverse processen met het SnelStart-pakket inHandel. Daarmee kan het in de toekomst nog veel meer boeren blij maken.
TEKST Niels Hoorn
FOTOGRAFIE Lieke van den Oord

Wat is inHandel?
SnelStart inHandel is de geavanceerde software-oplossing voor webshops en groothandels. Het laat financiële en logistieke processen naadloos op elkaar aansluiten. Hiermee minimaliseren ondernemers het aantal menselijke handelingen, wat de kwaliteit en snelheid bevordert. Het ophalen en verzamelen van orders (orderpicking) is in no-time gepiept en ‘out-of-stocks’ zijn bijna onmogelijk. SnelStart ondersteunt uw klant bij het inrichten en slim gebruiken van de software.
< Naar vorig artikel
Naar volgend artikel >
“De verandering naar inHandel zit vooral aan de operationele kant van het bedrijf en niet in de boekhouding.”

“Hoe meer ons bedrijf groeide, hoe meer functionaliteiten we nodig hadden. Voor elke fase had SnelStart een pakket dat onze wensen vervulde.”

SnelStart is leidend
“Het is voor ons ook belangrijk om actueel inzicht te hebben in de voorraden”, vervolgt de HappyFarmer-oprichtster. “De webshop en het voorraadbeheer zijn nu gekoppeld via inHandel. We beslissen nooit op basis van de fysieke voorraad in het magazijn of we iets kunnen verkopen of moeten bestellen. Het zou kunnen dat een artikel net online is besteld of is gereserveerd voor een klant. Een artikel is alleen beschikbaar als het in SnelStart beschikbaar is. Andersom werkt het ook: na een telefonische bestelling past het voorraadniveau in de webshop zich hier automatisch naar aan. Het systeem verwerkt orders en geeft handige bestelvoorstellen om nieuwe voorraad in te kopen als het minimumpeil is bereikt. Dit werkt sneller en het voorkomt fouten.”
Contact met de boekhouder
Anneke is verantwoordelijk voor de administratie binnen HappyFarmer. Ze verwerkt alles op de juiste manier in de boekhouding en doet zelf de btw-aangiften. “Maar ik ben geen boekhouder”, zegt ze er duidelijk bij. “We werken samen met Jan van Rijen van administratiekantoor Van Rijen. Daar zijn we heel blij mee. Ik denk dat we gemiddeld één keer per maand contact hebben.”
“De boekhouder kan inloggen en in onze boekhouding meekijken”, licht Anneke toe. “Hij controleert of alles goed gaat en soms vragen we om hulp. Bijvoorbeeld wanneer we producten verkopen aan een afnemer buiten de EU: hoe doen we dat met de btw? Jan zet dan het juiste grootboeknummer klaar, zodat het goed wordt verwerkt in de boekhouding en ik het in het vervolg zelf kan doen. Of soms heb ik specifieke vragen over een grootboekrekening, een speciale boeking of bijvoorbeeld de jaaraangifte. Dan is de hulp van de boekhouder voor ons heel waardevol.”
Dat HappyFarmer nu met het meest geavanceerde SnelStart-pakket werkt, maakt volgens Anneke voor de boekhouder geen verschil. “Jan kijkt gewoon mee onze boekhouding, net als eerst. De verandering naar inHandel zit vooral aan de operationele kant van het bedrijf en niet in de boekhouding. De implementatie van inHandel is uitgevoerd door een SnelStart-implementatiespecialist
(S for Software, red). Die zorgde dat alles goed is aangesloten op onze bedrijfsprocessen. We zijn er nu helemaal klaar voor om verder door te groeien.”
De man van Anneke van Hastenberg (Marte) werkte jarenlang als monteur in de melkveehouderijtechniek. Bij boeren in binnen- en buitenland verrichtte hij installatie en servicewerk aan de melkinstallaties. Marte voelde een groeiende frustratie bij boeren wegens het gebrek aan dealer-onafhankelijke robotonderdelen. Bij een defect onderdeel hadden ze maar één optie: de dealer inschakelen. In 2015 besloot hij hier iets aan te doen. Samen met Anneke richtte hij HappyFarmer op. Hun doel: een blije boer, een Happy Farmer.
De boer kan nu bij HappyFarmer een onderdeel naar keuze bestellen en zelf installeren. Dit is zeer kostenbesparend ten opzichte van het bellen van de dealer om een merkonderdeel te laten installeren. Veel boeren zijn handig, ze kunnen en willen veel onderdelen van hun melkrobot of melkmachine zelf installeren of vervangen. Ze zijn juist blij dat ze een extra optie hebben om snel, goed en betaalbaar hun melkrobot of
-machine operationeel te houden. De webshop bleek dan ook snel een groot succes.
Van tachtig naar tweeduizend
“We startten in december 2015 met een kleine eenvoudige webshop met ongeveer tachtig artikelen”, vertelt
medeoprichter Anneke van Hastenberg, die zich onder meer bezighoudt met de administratie. “Dat vond ik toen echt veel, maar inmiddels verkopen we meer dan tweeduizend producten. Naast melkrobotonderdelen hebben we melkstalonderdelen en aanverwante stalproducten aan het assortiment toegevoegd. En we leveren inmiddels ruim de helft van de artikelen buiten Nederland. De producten verschepen we naar meer dan dertig landen. Marte en ik startten met zijn tweeën en inmiddels zijn we met zijn tienen. Dat is geweldig, maar deze bedrijfsgroei vraagt ook om uitgebreidere en slimmere administratieve ondersteuning.”
HappyFarmer startte in 2015 met het SnelStart-pakket inStap, herinnert Anneke zich. “Marte gebruikte als zzp’er al SnelStart en ik hielp hem af en toe met zijn administratie. Dat maakte het logisch om voor Happy-Farmer ook met SnelStart te werken. We wisten dat SnelStart uitgebreidere boekhoudpakketten had. Een geruststellend idee, want we wisten niet hoe ons bedrijf zich zou ontwikkelen. SnelStart bleek een goede keuze, want hoe meer ons bedrijf groeide, hoe meer functionaliteiten we nodig hadden. Voor elke fase had SnelStart een pakket dat onze wensen vervulde.”
Besparing van een uur per dag
Eind 2023 nam HappyFarmer het meest uitgebreide SnelStart-pakket in gebruik: inHandel. Doordat het aantal bestellingen explodeerde, wilde het bedrijf meer processen automatiseren. Anneke: “We verwerkten de orders uit de webshop altijd handmatig in SnelStart. Dat gaat nu automatisch. Als een nieuwe klant een bestelling doet, wordt nu ook automatisch een klantkaart aangemaakt in SnelStart. De bestelling staat klaar en wordt met één druk op de knop uitgedraaid. InHandel genereert tevens de verzendlabels. Ook dit is een geautomatiseerde taak die we eerst handmatig deden. Dit scheelt ons ongeveer een uur werk per dag.”
Mede-eigenaar
HappyFarmer
Anneke van Hastenberg

automatisering leidt tot meer ‘happy farmers’
TEKST Niels Hoorn
FOTOGRAFIE Lieke van den Oord
De Nederlandse webshop HappyFarmer staat vol unieke producten die gewild zijn bij melkveehouders over de hele wereld. HappyFarmer groeide met grote sprongen en daarmee groeide ook de behoefte aan administratieve en logistieke ondersteuning. Bij de oprichting voldeed SnelStart inStap, maar inmiddels automatiseert het bedrijf diverse processen met het SnelStart-pakket inHandel. Daarmee kan het in de toekomst nog veel meer boeren blij maken.
Praktijkverhaal
“Hoe meer ons bedrijf groeide, hoe meer functionaliteiten we nodig hadden. Voor elke fase had SnelStart een pakket dat onze wensen vervulde.”
Wat is inHandel?
SnelStart inHandel is de geavanceerde software-oplossing voor webshops en groothandels. Het laat financiële en logistieke processen naadloos op elkaar aansluiten. Hiermee minimaliseren ondernemers het aantal menselijke handelingen, wat de kwaliteit en snelheid bevordert. Het ophalen en verzamelen van orders (orderpicking) is in no-time gepiept en ‘out-of-stocks’ zijn bijna onmogelijk. SnelStart ondersteunt uw klant bij het inrichten en slim gebruiken van de software.

“De verandering naar inHandel zit vooral aan de operationele kant van het bedrijf en niet in de boekhouding.”
SnelStart is leidend
“Het is voor ons ook belangrijk om actueel inzicht te hebben in de voorraden”, vervolgt de HappyFarmer-oprichtster. “De webshop en het voorraadbeheer zijn nu gekoppeld via inHandel. We beslissen nooit op basis van de fysieke voorraad in het magazijn of we iets kunnen verkopen of moeten bestellen. Het zou kunnen dat een artikel net online is besteld of is gereserveerd voor een klant. Een artikel is alleen beschikbaar als het in SnelStart beschikbaar is. Andersom werkt het ook: na een telefonische bestelling past het voorraadniveau in de webshop zich hier automatisch naar aan. Het systeem verwerkt orders en geeft handige bestelvoorstellen om nieuwe voorraad in te kopen als het minimumpeil is bereikt. Dit werkt sneller en het voorkomt fouten.”
Contact met de boekhouder
Anneke is verantwoordelijk voor de administratie binnen HappyFarmer. Ze verwerkt alles op de juiste manier in de boekhouding en doet zelf de btw-aangiften. “Maar ik ben geen boekhouder”, zegt ze er duidelijk bij. “We werken samen met Jan van Rijen van administratiekantoor Van Rijen. Daar zijn we heel blij mee. Ik denk dat we gemiddeld één keer per maand contact hebben.”
“De boekhouder kan inloggen en in onze boekhouding meekijken”, licht Anneke toe. “Hij controleert of alles goed gaat en soms vragen we om hulp. Bijvoorbeeld wanneer we producten verkopen aan een afnemer buiten de EU: hoe doen we dat met de btw? Jan zet dan het juiste grootboeknummer klaar, zodat het goed wordt verwerkt in de boekhouding en ik het in het vervolg zelf kan doen. Of soms heb ik specifieke vragen over een grootboekrekening, een speciale boeking of bijvoorbeeld de jaaraangifte. Dan is de hulp van de boekhouder voor ons heel waardevol.”
Dat HappyFarmer nu met het meest geavanceerde SnelStart-pakket werkt, maakt volgens Anneke voor de boekhouder geen verschil. “Jan kijkt gewoon mee onze boekhouding, net als eerst. De verandering naar inHandel zit vooral aan de operationele kant van het bedrijf en niet in de boekhouding. De implementatie van inHandel is uitgevoerd door een SnelStart-implementatiespecialist
(S for Software, red). Die zorgde dat alles goed is aangesloten op onze bedrijfsprocessen. We zijn er nu helemaal klaar voor om verder door te groeien.”

De man van Anneke van Hastenberg (Marte) werkte jarenlang als monteur in de melkveehouderijtechniek. Bij boeren in binnen- en buitenland verrichtte hij installatie en servicewerk aan de melkinstallaties. Marte voelde een groeiende frustratie bij boeren wegens het gebrek aan dealer-onafhankelijke robotonderdelen. Bij een defect onderdeel hadden ze maar één optie: de dealer inschakelen. In 2015 besloot hij hier iets aan te doen. Samen met Anneke richtte hij HappyFarmer op. Hun doel: een blije boer, een Happy Farmer.
De boer kan nu bij HappyFarmer een onderdeel naar keuze bestellen en zelf installeren. Dit is zeer kostenbesparend ten opzichte van het bellen van de dealer om een merkonderdeel te laten installeren. Veel boeren zijn handig, ze kunnen en willen veel onderdelen van hun melkrobot of melkmachine zelf installeren of vervangen. Ze zijn juist blij dat ze een extra optie hebben om snel, goed en betaalbaar hun melkrobot of
-machine operationeel te houden. De webshop bleek dan ook snel een groot succes.
Van tachtig naar tweeduizend
“We startten in december 2015 met een kleine eenvoudige webshop met ongeveer tachtig artikelen”, vertelt
medeoprichter Anneke van Hastenberg, die zich onder meer bezighoudt met de administratie. “Dat vond ik toen echt veel, maar inmiddels verkopen we meer dan tweeduizend producten. Naast melkrobotonderdelen hebben we melkstalonderdelen en aanverwante stalproducten aan het assortiment toegevoegd. En we leveren inmiddels ruim de helft van de artikelen buiten Nederland. De producten verschepen we naar meer dan dertig landen. Marte en ik startten met zijn tweeën en inmiddels zijn we met zijn tienen. Dat is geweldig, maar deze bedrijfsgroei vraagt ook om uitgebreidere en slimmere administratieve ondersteuning.”
HappyFarmer startte in 2015 met het SnelStart-pakket inStap, herinnert Anneke zich. “Marte gebruikte als zzp’er al SnelStart en ik hielp hem af en toe met zijn administratie. Dat maakte het logisch om voor Happy-Farmer ook met SnelStart te werken. We wisten dat SnelStart uitgebreidere boekhoudpakketten had. Een geruststellend idee, want we wisten niet hoe ons bedrijf zich zou ontwikkelen. SnelStart bleek een goede keuze, want hoe meer ons bedrijf groeide, hoe meer functionaliteiten we nodig hadden. Voor elke fase had SnelStart een pakket dat onze wensen vervulde.”
Besparing van een uur per dag
Eind 2023 nam HappyFarmer het meest uitgebreide SnelStart-pakket in gebruik: inHandel. Doordat het aantal bestellingen explodeerde, wilde het bedrijf meer processen automatiseren. Anneke: “We verwerkten de orders uit de webshop altijd handmatig in SnelStart. Dat gaat nu automatisch. Als een nieuwe klant een bestelling doet, wordt nu ook automatisch een klantkaart aangemaakt in SnelStart. De bestelling staat klaar en wordt met één druk op de knop uitgedraaid. InHandel genereert tevens de verzendlabels. Ook dit is een geautomatiseerde taak die we eerst handmatig deden. Dit scheelt ons ongeveer een uur werk per dag.”