DUURZAAMHEID

TEKST Naomi van Esschoten

FOTOGRAFIE Paoline Kruijssen

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Alfa Accountants en Adviseurs. Maar hoe brengt Alfa die boodschap goed over naar klanten, medewerkers en fusiepartner ABAB? “We laten zien dat duurzaamheid niet alleen nodig is, maar vooral ook veel kansen biedt.”

‘De stap maken begint vaak met
een beslissend
financieel zetje’

Duurzaamheids-adviseur

Arthur Zantinge

Senior assistent accountant en adviseur

Marco Heusinkveld

Senior assistent accountant, adviseur en horecaspecialist

Suzan Heukshorst

“Het is aan ons om de ondernemer te laten zien dat duurzaamheid ook een kans is voor het bedrijf.”

“Soms lijkt iets onmogelijk, maar er kan meer dan gedacht.”

“Als ondernemers ons laten meekijken, hebben we actueel inzicht in de cijfers. Door dat te koppelen met informatie uit kengetallen, kunnen we nog preciezer sturen.”

Verplicht nummer
Daar weet Marco Heusinkveld, senior assistent accountant en adviseur gericht op de bedrijfskundige kant van het mkb, vaak handig op in te springen. “Duurzaamheid is een groeiproces. Soms zien ondernemers duurzaamheid als een verplicht nummer vanuit wet- en regelgeving. Dan is het aan ons als gesprekspartner om de ondernemer ervan bewust te maken dat dit ook een kans is om zich als bedrijf te presenteren, en soms zelfs noodzakelijk om overeind te blijven. Want men kan aandacht voor duurzaamheid wel naast zich neerleggen of er weerstand tegen hebben, maar het komt er toch aan. Van regelgeving tot een veranderend klimaat. Als adviseur kunnen wij vaak net het beslissende financiële zetje geven, door de ondernemer te laten zien dat hij met verduurzaming kosten kan besparen of meer omzet kan genereren.”

Impactscan
Voorbeelden daarvan zijn er te over. “Neem de transportsector”, vertelt Arthur Zantinge. “Daarin wordt al langer gesproken over een CO2-heffing. Dan zeggen ondernemers soms dat ze eerst willen weten wanneer dat komt en of er misschien uitzonderingen komen.

Maar het is slimmer om hier al op voorbereid te zijn, of zich in elk geval niet te laten verrassen. Daarom hebben we een CO2-impactscan gemaakt, een grofstoffelijke berekening van de uitstoot van het bedrijf. Als we dan vervolgens kijken naar wat er betaald zou moeten worden volgens de ETS-handelsprijs, is dat voor sommige bedrijven gelijk aan hun volledige jaarresultaat.”

Snel en precies
Dankzij het werken met SnelStart kunnen de accountants nog gerichter adviseren. Suzan: “Als ondernemers ons laten meekijken, hebben we actueel inzicht in de cijfers. Door dat te koppelen met informatie uit kengetallen, kunnen we nog preciezer sturen.” Marco: “We kunnen sneller schakelen en eerder bijsturen. Maar ook slimmer adviseren, bijvoorbeeld door te kijken of een investering nu gunstig is of juist volgend jaar, en of een ondernemer in aanmerking komt voor interessante subsidies.”

Vooruitstrevend
Soms zijn die subsidies niet eens nodig om een duurzame investering te doen. Arthur: “Naast collega’s adviseren, kijk ik hoe we onze eigen organisatie kunnen blijven vergroenen. Bijvoorbeeld door tóch voor zonnepanelen te kiezen op onze kantoren. Ook nu de subsidieregeling is afgebouwd, blijft die investering gunstig door de gestegen energieprijzen. Bovendien hebben we een naam hoog te houden. We zijn al tien jaar een B-corp. Dat houdt in dat we een positieve impact maken, zowel sociaal als op milieu. Dat willen we vasthouden, zeker nu we gefuseerd zijn met ABAB tot de nieuwe organisatie aaff. De fusie zien we als kans om onze vooruitstrevende aanpak nog verder uit te rollen.”

Logisch onderdeel
De komende jaren kunnen klanten dan ook verwachten dat duurzaamheid steeds vaker een logisch en standaardonderdeel is van het adviesgesprek. Marco: “We vragen gericht welke uitdagingen er liggen, wat de klant daarmee wil en wat wij daarin eventueel kunnen betekenen.

Dat leggen we ook vast, zodat we er daarna op kunnen sturen en doorbouwen.” Suzan: “Soms lijkt iets onmogelijk, zoals zonnepanelen leggen op een huurpand of monumentaal pand. Maar er kan meer dan gedacht, ook bij de vele agroklanten die we bedienen. Daarom werken we bij iedere klant aan het besef dat duurzaamheid onderdeel is van toekomstbestendigheid. En achteraf kijken we actief hoe we daarop kunnen inspelen.”

De Achterhoekse gastvrijheid is beroemd. De beste kwaliteit, ruime porties en een uitgebreid assortiment. Maar hoeveel van die lekkernijen liggen na het tafelen nog in de schalen of blijven achter op borden? Senior assistent accountant, adviseur en horecaspecialist Suzan Heukshorst van kantoor Aalten kijkt daar met haar horecaklanten nauwgezet naar. “Er zijn slimme prullenbakken die automatisch meten en herkennen wat voor soort voedsel wordt weggegooid, in welke hoeveelheid en op welk moment van de dag. Zo’n prullenbak is een slimme investering die ondernemers snel terugverdienen. Ze kiezen bijvoorbeeld voor kleinere porties à la carte of kleinere schalen bij een buffet. Dat mes snijdt aan twee kanten: het scheelt in inkoopkosten en voorkomt onnodige voedselverspilling.”

Groene bril
Het is een mooi voorbeeld van hoe Alfa duurzaamheid integreert in concrete adviezen die ondernemers helpen hun bedrijf toekomstbestendig te houden of maken. Aan die strategie werkt duurzaamheidsadviseur Arthur Zantinge op landelijk niveau. “Ik voorzie collega’s van hulpmiddelen, handvatten en urgentiebesef zodat zij duurzaamheid meenemen in hun gesprekken met de klant. Zo deel ik onderwerpen waarover adviseurs het kunnen hebben met hun klanten. Daarin maak ik ook onderscheid tussen klanten die net beginnen, juist al wat verder zijn of soms zelfs weerstand hebben tegen duurzaamheid.”

‘De stap maken begint vaak met
een beslissend
financieel zetje’

“Het is aan ons om de ondernemer te laten zien dat duurzaamheid ook een kans is voor het bedrijf.”

TEKST Naomi van Esschoten

FOTOGRAFIE Paoline Kruijssen

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Alfa Accountants en Adviseurs. Maar hoe brengt Alfa die boodschap goed over naar klanten, medewerkers en fusiepartner ABAB? “We laten zien dat duurzaamheid niet alleen nodig is, maar vooral ook veel kansen biedt.”

DUURZAAMHEID

Vooruitstrevend
Soms zijn die subsidies niet eens nodig om een duurzame investering te doen. Arthur: “Naast collega’s adviseren, kijk ik hoe we onze eigen organisatie kunnen blijven vergroenen. Bijvoorbeeld door tóch voor zonnepanelen te kiezen op onze kantoren. Ook nu de subsidieregeling is afgebouwd, blijft die investering gunstig door de gestegen energieprijzen. Bovendien hebben we een naam hoog te houden. We zijn al tien jaar een B-corp. Dat houdt in dat we een positieve impact maken, zowel sociaal als op milieu. Dat willen we vasthouden, zeker nu we gefuseerd zijn met ABAB tot de nieuwe organisatie aaff. De fusie zien we als kans om onze vooruitstrevende aanpak nog verder uit te rollen.”

Logisch onderdeel
De komende jaren kunnen klanten dan ook verwachten dat duurzaamheid steeds vaker een logisch en standaardonderdeel is van het adviesgesprek. Marco: “We vragen gericht welke uitdagingen er liggen, wat de klant daarmee wil en wat wij daarin eventueel kunnen betekenen.

Dat leggen we ook vast, zodat we er daarna op kunnen sturen en doorbouwen.” Suzan: “Soms lijkt iets onmogelijk, zoals zonnepanelen leggen op een huurpand of monumentaal pand. Maar er kan meer dan gedacht, ook bij de vele agroklanten die we bedienen. Daarom werken we bij iedere klant aan het besef dat duurzaamheid onderdeel is van toekomstbestendigheid. En achteraf kijken we actief hoe we daarop kunnen inspelen.”

Verplicht nummer
Daar weet Marco Heusinkveld, senior assistent accountant en adviseur gericht op de bedrijfskundige kant van het mkb, vaak handig op in te springen. “Duurzaamheid is een groeiproces. Soms zien ondernemers duurzaamheid als een verplicht nummer vanuit wet- en regelgeving. Dan is het aan ons als gesprekspartner om de ondernemer ervan bewust te maken dat dit ook een kans is om zich als bedrijf te presenteren, en soms zelfs noodzakelijk om overeind te blijven. Want men kan aandacht voor duurzaamheid wel naast zich neerleggen of er weerstand tegen hebben, maar het komt er toch aan. Van regelgeving tot een veranderend klimaat. Als adviseur kunnen wij vaak net het beslissende financiële zetje geven, door de ondernemer te laten zien dat hij met verduurzaming kosten kan besparen of meer omzet kan genereren.”

Impactscan
Voorbeelden daarvan zijn er te over. “Neem de transportsector”, vertelt Arthur Zantinge. “Daarin wordt al langer gesproken over een CO2-heffing. Dan zeggen ondernemers soms dat ze eerst willen weten wanneer dat komt en of er misschien uitzonderingen komen.

Maar het is slimmer om hier al op voorbereid te zijn, of zich in elk geval niet te laten verrassen. Daarom hebben we een CO2-impactscan gemaakt, een grofstoffelijke berekening van de uitstoot van het bedrijf. Als we dan vervolgens kijken naar wat er betaald zou moeten worden volgens de ETS-handelsprijs, is dat voor sommige bedrijven gelijk aan hun volledige jaarresultaat.”

Snel en precies
Dankzij het werken met SnelStart kunnen de accountants nog gerichter adviseren. Suzan: “Als ondernemers ons laten meekijken, hebben we actueel inzicht in de cijfers. Door dat te koppelen met informatie uit kengetallen, kunnen we nog preciezer sturen.” Marco: “We kunnen sneller schakelen en eerder bijsturen. Maar ook slimmer adviseren, bijvoorbeeld door te kijken of een investering nu gunstig is of juist volgend jaar, en of een ondernemer in aanmerking komt voor interessante subsidies.”

“Als ondernemers ons laten meekijken, hebben we actueel inzicht in de cijfers. Door dat te koppelen met informatie uit kengetallen, kunnen we nog preciezer sturen.”

“Soms lijkt iets onmogelijk, maar er kan meer dan gedacht.”

De Achterhoekse gastvrijheid is beroemd. De beste kwaliteit, ruime porties en een uitgebreid assortiment. Maar hoeveel van die lekkernijen liggen na het tafelen nog in de schalen of blijven achter op borden? Senior assistent accountant, adviseur en horecaspecialist Suzan Heukshorst van kantoor Aalten kijkt daar met haar horecaklanten nauwgezet naar. “Er zijn slimme prullenbakken die automatisch meten en herkennen wat voor soort voedsel wordt weggegooid, in welke hoeveelheid en op welk moment van de dag. Zo’n prullenbak is een slimme investering die ondernemers snel terugverdienen. Ze kiezen bijvoorbeeld voor kleinere porties à la carte of kleinere schalen bij een buffet. Dat mes snijdt aan twee kanten: het scheelt in inkoopkosten en voorkomt onnodige voedselverspilling.”

Groene bril
Het is een mooi voorbeeld van hoe Alfa duurzaamheid integreert in concrete adviezen die ondernemers helpen hun bedrijf toekomstbestendig te houden of maken. Aan die strategie werkt duurzaamheidsadviseur Arthur Zantinge op landelijk niveau. “Ik voorzie collega’s van hulpmiddelen, handvatten en urgentiebesef zodat zij duurzaamheid meenemen in hun gesprekken met de klant. Zo deel ik onderwerpen waarover adviseurs het kunnen hebben met hun klanten. Daarin maak ik ook onderscheid tussen klanten die net beginnen, juist al wat verder zijn of soms zelfs weerstand hebben tegen duurzaamheid.”