TEKST Niels Hoorn
FOTOGRAFIE Paoline Kruijssen
Directeur educatie bij SnelStart
Willem Rietberg
“Mensen houden niet van veranderingen en willen het liefst voor 95 procent blijven doen wat ze kennen.”
STRATEGIE
Herkenbaar? Bureaulades vol strategische plannen die nooit zijn uitgevoerd. Goede strategiesessies waar niemand iets van heeft teruggezien. In de praktijk neemt de dagelijkse hectiek vaak snel weer de overhand. In de masterclass ‘Strategie: van idee naar werkelijkheid’ leert Willem Rietberg u hoe u plannen écht tot uitvoering brengt.
< Naar vorig artikel
Naar volgend artikel >
Masterclasses en meer
De masterclass ‘Strategie: van idee naar werkelijkheid’ is in december (Texel), februari (Barneveld), maart (Assen) en mei (Amersfoort) te volgen. Het is één van de acht masterclasses van Essenzo Business School, onderdeel van SnelStart. Bekijk het volledige lesaanbod op SnelStart.nl/academy.
Tools voor tastbare resultaten
Tijdens de masterclass deelt Willem succesvolle én minder succesvolle voorbeelden. Na afloop beschikken alle deelnemers over de praktische tools om strategische plannen écht op te volgen. Met maximaal twaalf deelnemers werkt Willem interactief, zodat iedereen goed betrokken blijft. De masterclass is bij uitstek geschikt voor boekhouders en accountants. “Primair voor uw eigen kantoor, om uw bedrijf verder te ontwikkelen. Daarnaast krijgt u tips om uw klanten hierin te adviseren. Zo voorkomt u dat goede plannen in de kast blijven liggen.”
“Ik ontwikkel geen strategieën voor de deelnemers. Die zijn er vaak al. Met de masterclass help ik om strategieën concreet te kunnen uitvoeren.” Aan het woord is educatiedeskundige Willem Rietberg. Als Willem spreekt, luistert u vanzelf. Zelfs als hij een handleiding van een pen zou voorlezen, hangt u als luisteraar aan zijn lippen. Laat staan als hij spreekt over zijn grote passie: educatie.
Veelbelovende plannen in bureaula
Willem is al bijna vier decennia actief in het onderwijs. Van leraar bedrijfseconomie en directeur educatie tot voorzitter examencommissie en eigenaar van meerdere onderwijsinstituten. Sinds 2023 is hij directeur educatie bij SnelStart. Dat het verwezenlijken van strategieën een masterclass-onderwerp moest worden, was voor Willem snel duidelijk. De bevlogen opleidingsspecialist zag het vaak om zich heen: veelbelovende plannen die nooit tot bloei kwamen. “Hoe enthousiast mensen ook met ideeën aan de slag gaan, vaak gebeurt er uiteindelijk weinig mee. De waan van de dag overheerst snel weer, maar dat is te voorkomen. Ook bij onze vragen aan boekhouders en accountants voor het educatieprogramma kwam ‘strategieën verwezenlijken’ vaak naar voren. Daarom kijk ik er enorm naar uit om deze masterclass te geven.”
Klein idee, groot verschil
Om te illustreren waar het vaak mis gaat, haalt Willem een waargebeurd voorbeeld aan uit het boek ‘Nooit af’ van Martijn Aslander. “Eind jaren zeventig worstelde de muziekindustrie met de ruis op langspeelplaten, de geluidskwaliteit moest beter. Sony ontwikkelde intern een soort cd; net zo groot als de lp, maar dan met veel betere geluidskwaliteit. Toen riep iemand bij Sales: ‘dat kunnen we zo niet verkopen, want hij ziet er precies hetzelfde uit, maar is vijf keer zo duur!’. De cd belandde in een kast. Een facilitair medewerker vond hem later en toen ze hoorde wat het was, zei ze: ‘maar dan maken we hem toch gewoon kleiner?’. Dit bleek een goed idee, waar concurrent Philips al op was gekomen. Het bedrijf zocht ook naar een betere lp en ontwikkelde ideeën wél meteen door. Nu staat Philips nog altijd bekend als het bedrijf dat de cd introduceerde.” Willem noemt dit voorbeeld tekenend. Het toont enerzijds hoe belangrijk het voor een bedrijf is om strategieën op de juiste manier door te zetten, maar ook hoe eenvoudig dat kan zijn. “Maak er een continu proces van. Mensen houden niet van veranderingen en willen het liefst voor 95 procent blijven doen wat ze kennen. Probeer niet alles van de ene op de andere dag totaal anders te doen. Dat gaat niet, mensen gaan daarin niet mee. Doe het stap voor stap, een kleine verandering leidt tot een grotere verandering.”
Herkenbaar? Bureaulades vol strategische plannen die nooit zijn uitgevoerd. Goede strategiesessies waar niemand iets van heeft teruggezien. In de praktijk neemt de dagelijkse hectiek vaak snel weer de overhand. In de masterclass ‘Strategie: van idee naar werkelijkheid’ leert Willem Rietberg u hoe u plannen écht tot uitvoering brengt.
TEKST Niels Hoorn
FOTOGRAFIE Paoline Kruijssen
Directeur educatie bij SnelStart
Willem Rietberg
STRATEGIE
“Mensen houden niet van veranderingen en willen het liefst voor 95 procent blijven doen wat ze kennen.”
Masterclasses en meer
De masterclass ‘Strategie: van idee naar werkelijkheid’ is in december (Texel), februari (Barneveld), maart (Assen) en mei (Amersfoort) te volgen. Het is één van de acht masterclasses van Essenzo Business School, onderdeel van SnelStart. Bekijk het volledige lesaanbod op SnelStart.nl/academy.
Tools voor tastbare resultaten
Tijdens de masterclass deelt Willem succesvolle én minder succesvolle voorbeelden. Na afloop beschikken alle deelnemers over de praktische tools om strategische plannen écht op te volgen. Met maximaal twaalf deelnemers werkt Willem interactief, zodat iedereen goed betrokken blijft. De masterclass is bij uitstek geschikt voor boekhouders en accountants. “Primair voor uw eigen kantoor, om uw bedrijf verder te ontwikkelen. Daarnaast krijgt u tips om uw klanten hierin te adviseren. Zo voorkomt u dat goede plannen in de kast blijven liggen.”
“Ik ontwikkel geen strategieën voor de deelnemers. Die zijn er vaak al. Met de masterclass help ik om strategieën concreet te kunnen uitvoeren.” Aan het woord is educatiedeskundige Willem Rietberg. Als Willem spreekt, luistert u vanzelf. Zelfs als hij een handleiding van een pen zou voorlezen, hangt u als luisteraar aan zijn lippen. Laat staan als hij spreekt over zijn grote passie: educatie.
Veelbelovende plannen in bureaula
Willem is al bijna vier decennia actief in het onderwijs. Van leraar bedrijfseconomie en directeur educatie tot voorzitter examencommissie en eigenaar van meerdere onderwijsinstituten. Sinds 2023 is hij directeur educatie bij SnelStart. Dat het verwezenlijken van strategieën een masterclass-onderwerp moest worden, was voor Willem snel duidelijk. De bevlogen opleidingsspecialist zag het vaak om zich heen: veelbelovende plannen die nooit tot bloei kwamen. “Hoe enthousiast mensen ook met ideeën aan de slag gaan, vaak gebeurt er uiteindelijk weinig mee. De waan van de dag overheerst snel weer, maar dat is te voorkomen. Ook bij onze vragen aan boekhouders en accountants voor het educatieprogramma kwam ‘strategieën verwezenlijken’ vaak naar voren. Daarom kijk ik er enorm naar uit om deze masterclass te geven.”
Klein idee, groot verschil
Om te illustreren waar het vaak mis gaat, haalt Willem een waargebeurd voorbeeld aan uit het boek ‘Nooit af’ van Martijn Aslander. “Eind jaren zeventig worstelde de muziekindustrie met de ruis op langspeelplaten, de geluidskwaliteit moest beter. Sony ontwikkelde intern een soort cd; net zo groot als de lp, maar dan met veel betere geluidskwaliteit. Toen riep iemand bij Sales: ‘dat kunnen we zo niet verkopen, want hij ziet er precies hetzelfde uit, maar is vijf keer zo duur!’. De cd belandde in een kast. Een facilitair medewerker vond hem later en toen ze hoorde wat het was, zei ze: ‘maar dan maken we hem toch gewoon kleiner?’. Dit bleek een goed idee, waar concurrent Philips al op was gekomen. Het bedrijf zocht ook naar een betere lp en ontwikkelde ideeën wél meteen door. Nu staat Philips nog altijd bekend als het bedrijf dat de cd introduceerde.” Willem noemt dit voorbeeld tekenend. Het toont enerzijds hoe belangrijk het voor een bedrijf is om strategieën op de juiste manier door te zetten, maar ook hoe eenvoudig dat kan zijn. “Maak er een continu proces van. Mensen houden niet van veranderingen en willen het liefst voor 95 procent blijven doen wat ze kennen. Probeer niet alles van de ene op de andere dag totaal anders te doen. Dat gaat niet, mensen gaan daarin niet mee. Doe het stap voor stap, een kleine verandering leidt tot een grotere verandering.”