Precentor Advies
Maarten Schouten
SLIMME KOPPELINGEN
Het migreren van de volledige administratie? Kan prima in SnelStart. Het koppelen van kassa- of CRM-systemen? Ook. Zelfs databases optimaliseren voor werken in de cloud is geen probleem. Je moet alleen de fijne kneepjes kennen. Implementatiepartner Maarten Schouten kent ze allemaal. ‘En daarmee kunnen kantoren hun klanten weer net beter adviseren.’
TEKST Naomi van Esschoten
FOTOGRAFIE Arjan van Dijk
‘Voor bijna elke hobbel in SnelStart is wel een technische oplossing te verzinnen.’
‘Processen efficiënter inrichten levert zowel klant als kantoor veel gemak op. ’
Welke tips heeft Maarten Schouten voor de boekhouder die zijn klant net iets meer wil bieden? ‘U krijgt vast weleens vragen waarvan je denkt: dat kan niet in SnelStart. Bijvoorbeeld een ondernemer die een huisstijl heeft die niet overeenkomt met de opmaakmogelijkheden, calculatie bij een project of urenregistratie voor meerdere medewerkers. Verwijs in die gevallen naar de helpdesk van SnelStart of bel met een implementatiepartner. Want er kan veel meer dan U denkt en dat hoeft echt niet duur te zijn. Daar plukken klant én kantoor de vruchten van!’
Verras uzelf
Voorbeelden heeft Schouten te over. ‘Wat ik veel hoor is dat de klant – van fietsenmaker tot huisarts – al een branchespecifiek CRM-programma heeft met basale boekhoudfuncties. Het kan dan veel werk zijn om de omzetten in SnelStart te krijgen. Met een maatwerkkoppeling is dat echter zo gefikst. Vervolgens hoeft de klant niet meer alles over te typen en heeft het kantoor meer inzicht en controle. Ook het goed integreren van een webshop – van verkoop tot retouren – maakt het de ondernemer en het kantoor een stuk makkelijker. Verder is bij nieuwe klanten de administratie uit een ander boekhoudprogramma te migreren naar SnelStart, inclusief klanten en grootboekrekeningen. Tot slot helpen we klant en kantoor bij de overstap naar makkelijker samenwerken in de cloud. Zeker actueel nu steeds meer banken dat als vereiste stellen om bankafschriften automatisch in te lezen.’
In de wolken
Want automatiseren is voor veel ondernemers én kantoren de sleutel naar meer succes. ‘Steeds meer jonge ondernemers werken digitaal. De kracht van de boekhouder is dan om, dankzij het actuele inzicht in de administratie, te adviseren over financiële vraagstukken en groei. Realtime inzicht helpt zaken vroeg te signaleren.’ Maar moeten boekhouders dan alle koppelingen kennen? Of is de implementatiepartner een concurrent van het kantoor? ‘Allebei niet’, zegt Schouten resoluut. ‘Het kan juist interessant zijn voor de boekhouder om mij erbij te vragen. Ik verzorg de technische invulling om het werk makkelijker te maken. Processen efficiënter of eenvoudiger inrichten kan zowel je klant als je eigen bedrijfsvoering ondersteunen.’
Sleutel naar succes
Sinds 2003 is Schouten implementatiepartner. ‘Ik werkte bij een computerbedrijf en mijn baas stapte in 1999 over op een nieuw boekhoudpakket: SnelStart. Toen ik zag dat hij via de Rabobank zijn bankafschriften kon laten inlezen, dacht ik: wow, wat interessant dat je processen zo kunt automatiseren. Toen ik voor mezelf begon met het maken van calculatieprogramma’s in Excel en het bouwen van websites, koos ik ook voor SnelStart. Bij het openen van een zakelijke rekening bij ABN AMRO stelde ik als voorwaarde dat ik dan wel een koppeling wilde met mijn boekhoudprogramma. Niet veel later kreeg ik een telefoontje van SnelStart: of ik niet eens wilde komen praten over mijn ideeën over automatiseren.’
Van eenvoudige koppelingen tot slimme trucs of ware huzarenstukjes: voor bijna elke vraag of hobbel in SnelStart heeft Maarten Schouten van Precentor Advies wel een technische oplossing. Een voorbeeld? ‘Veel ondernemers in de bouw werken met betaling in termijnen, bijvoorbeeld drie keer 30% en één keer 10%. SnelStart heeft daar standaard geen knoppen voor. Dan komt het voor dat de aannemer één factuur stuurt die de klant in delen kan betalen. Maar de ondernemer moet wel de volledige btw betalen, dus dat vraagt achteraf veel correcties. Het kantoor adviseert soms dan om over te stappen op een duurdere aanbieder. Terwijl dat niet nodig is: met de juiste uitleg kan termijnfacturatie prima in SnelStart.’
Telefoontje
Precentor Advies
Maarten Schouten
TEKST Naomi van Esschoten
FOTOGRAFIE Arjan van Dijk
Het migreren van de volledige administratie? Kan prima in SnelStart. Het koppelen van kassa- of CRM-systemen? Ook. Zelfs databases optimaliseren voor werken in de cloud is geen probleem. Je moet alleen de fijne kneepjes kennen. Implementatiepartner Maarten Schouten kent ze allemaal. ‘En daarmee kunnen kantoren hun klanten weer net beter adviseren.’
SLIMME KOPPELINGEN
Welke tips heeft Maarten Schouten voor de boekhouder die zijn klant net iets meer wil bieden? ‘U krijgt vast weleens vragen waarvan je denkt: dat kan niet in SnelStart. Bijvoorbeeld een ondernemer die een huisstijl heeft die niet overeenkomt met de opmaakmogelijkheden, calculatie bij een project of urenregistratie voor meerdere medewerkers. Verwijs in die gevallen naar de helpdesk van SnelStart of bel met een implementatiepartner. Want er kan veel meer dan U denkt en dat hoeft echt niet duur te zijn. Daar plukken klant én kantoor de vruchten van!’
Verras uzelf
Voorbeelden heeft Schouten te over. ‘Wat ik veel hoor is dat de klant – van fietsenmaker tot huisarts – al een branchespecifiek CRM-programma heeft met basale boekhoudfuncties. Het kan dan veel werk zijn om de omzetten in SnelStart te krijgen. Met een maatwerkkoppeling is dat echter zo gefikst. Vervolgens hoeft de klant niet meer alles over te typen en heeft het kantoor meer inzicht en controle. Ook het goed integreren van een webshop – van verkoop tot retouren – maakt het de ondernemer en het kantoor een stuk makkelijker. Verder is bij nieuwe klanten de administratie uit een ander boekhoudprogramma te migreren naar SnelStart, inclusief klanten en grootboekrekeningen. Tot slot helpen we klant en kantoor bij de overstap naar makkelijker samenwerken in de cloud. Zeker actueel nu steeds meer banken dat als vereiste stellen om bankafschriften automatisch in te lezen.’
In de wolken
Want automatiseren is voor veel ondernemers én kantoren de sleutel naar meer succes. ‘Steeds meer jonge ondernemers werken digitaal. De kracht van de boekhouder is dan om, dankzij het actuele inzicht in de administratie, te adviseren over financiële vraagstukken en groei. Realtime inzicht helpt zaken vroeg te signaleren.’ Maar moeten boekhouders dan alle koppelingen kennen? Of is de implementatiepartner een concurrent van het kantoor? ‘Allebei niet’, zegt Schouten resoluut. ‘Het kan juist interessant zijn voor de boekhouder om mij erbij te vragen. Ik verzorg de technische invulling om het werk makkelijker te maken. Processen efficiënter of eenvoudiger inrichten kan zowel je klant als je eigen bedrijfsvoering ondersteunen.’
Sleutel naar succes
Sinds 2003 is Schouten implementatiepartner. ‘Ik werkte bij een computerbedrijf en mijn baas stapte in 1999 over op een nieuw boekhoudpakket: SnelStart. Toen ik zag dat hij via de Rabobank zijn bankafschriften kon laten inlezen, dacht ik: wow, wat interessant dat je processen zo kunt automatiseren. Toen ik voor mezelf begon met het maken van calculatieprogramma’s in Excel en het bouwen van websites, koos ik ook voor SnelStart. Bij het openen van een zakelijke rekening bij ABN AMRO stelde ik als voorwaarde dat ik dan wel een koppeling wilde met mijn boekhoudprogramma. Niet veel later kreeg ik een telefoontje van SnelStart: of ik niet eens wilde komen praten over mijn ideeën over automatiseren.’
Telefoontje
Van eenvoudige koppelingen tot slimme trucs of ware huzarenstukjes: voor bijna elke vraag of hobbel in SnelStart heeft Maarten Schouten van Precentor Advies wel een technische oplossing. Een voorbeeld? ‘Veel ondernemers in de bouw werken met betaling in termijnen, bijvoorbeeld drie keer 30% en één keer 10%. SnelStart heeft daar standaard geen knoppen voor. Dan komt het voor dat de aannemer één factuur stuurt die de klant in delen kan betalen. Maar de ondernemer moet wel de volledige btw betalen, dus dat vraagt achteraf veel correcties. Het kantoor adviseert soms dan om over te stappen op een duurdere aanbieder. Terwijl dat niet nodig is: met de juiste uitleg kan termijnfacturatie prima in SnelStart.’
‘Voor bijna elke hobbel in SnelStart is wel een technische oplossing te verzinnen.’
‘Processen efficiënter inrichten levert zowel klant als kantoor veel gemak op. ’