WERKGELUK

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt dat administratie- en accountantskantoren er alles aan doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Van mooie arbeidsvoorwaarden en investeringen in ontwikkeling tot een goede balans tussen werk en privé. Dit alles zou leiden tot meer werkgeluk en een aantrekkende kracht hebben voor nieuwe medewerkers. Maar wat is werkgeluk en hoe kunnen werkgever en medewerker hier samen aan bijdragen?

Vergroot de aantrekkingskracht op medewerkers

TEKST Anja van Hout

Medeoprichter
HappinessBureau

Gea Peper

‘Aandacht besteden aan werkgeluk is in de accountancybranche niet zo vanzelfsprekend.’

‘Als medewerkers gelukkig zijn op hun werk, leidt dat vaak tot betere resultaten en een hogere klanttevredenheid.’

Anja van Hout is hoofdredacteur van Accountancy Vanmorgen, het platform voor de mkb-accountant.
Het gehele interview met Gea Peper is vanaf juni te lezen op de site van Accountancy Vanmorgen.

Meerdere accountantskantoren behoren tot de klantenportefeuille van het HappinessBureau. Aandacht besteden aan werkgeluk is in de accountancybranche niet zo vanzelfsprekend, viel Peper en haar collega’s op. De branche is vooral gericht op de inhoud. Ook leidt het vormgeven van werkgeluk vaak tot een spanningsveld tussen leidinggevenden en medewerkers. Door te sturen op declarabele uren door leidinggevenden dreigt het gevaar dat mensen geen praatje meer durven te maken bij het koffiezetapparaat. ‘Dat kan funest zijn voor de verbinding en betrokkenheid,’ zegt Peper in het interview. ‘De directie zou moeten uitstralen dat het niet alleen draait om resultaat, maar dat collegialiteit en werkplezier ook belangrijk zijn.’

Peper merkt bovendien in de gesprekken met haar accountancyklanten dat de accountancy geen branche is waar mensen open zijn over gemaakte fouten. Het is beter als kantoren hier juist open over zijn zonder mensen op hun fouten af te rekenen. ‘Zo wordt van elkaar geleerd, is er meer psychologische veiligheid en is de kans op herhaling kleiner’, aldus Peper.

Spanningsveld

Organisaties en medewerkers zijn samen verantwoordelijk voor het creëren van een werkomgeving waarin werkgeluk mogelijk is. Medewerkers kunnen actief bijdragen aan de positieve werkcultuur door open en constructief te communiceren, een goede werk-privébalans te creëren en hun eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Voor organisaties is het belangrijk om te investeren in een positieve werkcultuur, waarin medewerkers worden gewaardeerd, ondersteund en aangemoedigd om hun vaardigheden en kennis te ontwikkelen.

Wanneer medewerkers gelukkig zijn op hun werk, leidt dat in veel gevallen tot betere resultaten en een hogere klanttevredenheid. Maar werkgeluk is geen trucje om de productiviteit te verhogen, waarschuwt Peper. ‘Doe het vanuit de overtuiging dat je het mensen gunt gelukkig te zijn, zowel op het werk als privé. Dat is uiteindelijk het recept voor werkgeluk!’

Samen verantwoordelijk

Gea Peper is expert op het gebied van werkgeluk en medeoprichter van het HappinessBureau, een adviesbureau dat zich richt op het vergroten van werkgeluk en het creëren van een positieve werkcultuur. In een interview in het eerste Accountancy Vanmorgen-Magazine van dit jaar legt Peper het begrip werkgeluk uit met het P3F-model: Purpose, Flow en Fun & Friendship. Als medewerkers het gevoel hebben dat ze zinvol werk doen, zijn ze gelukkiger (purpose). Dit zijn ze ook als ze dagelijks voortgang boeken en hun talenten gebruiken en ontwikkelen (flow). Het hebben van fijne collega’s waarmee ze positieve momenten ervaren maakt ook veel mensen gelukkiger op het werk (fun & friendship).

Er zijn volgens Peper vijf aspecten waaraan organisaties moeten werken om het werkgeluk van medewerkers goed te faciliteren. Namelijk: Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap, Reis van de medewerker en Technologie die voor je werkt, afgekort HEART. Van deze vijf hebben een positieve cultuur en goed leiderschap de grootste invloed op werkgeluk.

Purpose, Flow, Fun & Friendship

Staat uw organisatie bekend als een plek waar medewerkers gelukkig zijn en waar werkgeluk hoog op de agenda staat? Dan wordt u door potentiële werknemers gezien als een aantrekkelijke werkgever. Wanneer medewerkers tevreden en gelukkig zijn op hun werk, laten ze dit bovendien graag weten aan hun netwerk. Dit is goed voor de reputatie van de organisatie als werkgever.

Werkgeluk kan ook een belangrijk onderdeel zijn van de employer branding van een bedrijf. Laat u zien dat uw organisatie werkt aan het bevorderen van werkgeluk en een positieve werkcultuur, dan kan dit potentiële medewerkers trekken die belang hechten aan deze waarden. Ook aan het behoud van medewerkers kan werkgeluk bijdragen. Medewerkers die tevreden zijn op hun werk vertrekken minder snel naar een andere werkgever.

Vergroot de aantrekkingskracht op medewerkers

Medeoprichter
HappinessBureau

Gea Peper

TEKST Anja van Hout

De krapte op de arbeidsmarkt zorgt dat administratie- en accountantskantoren er alles aan doen om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Van mooie arbeidsvoorwaarden en investeringen in ontwikkeling tot een goede balans tussen werk en privé. Dit alles zou leiden tot meer werkgeluk en een aantrekkende kracht hebben voor nieuwe medewerkers. Maar wat is werkgeluk en hoe kunnen werkgever en medewerker hier samen aan bijdragen?

WERKGELUK

Organisaties en medewerkers zijn samen verantwoordelijk voor het creëren van een werkomgeving waarin werkgeluk mogelijk is. Medewerkers kunnen actief bijdragen aan de positieve werkcultuur door open en constructief te communiceren, een goede werk-privébalans te creëren en hun eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling te stimuleren. Voor organisaties is het belangrijk om te investeren in een positieve werkcultuur, waarin medewerkers worden gewaardeerd, ondersteund en aangemoedigd om hun vaardigheden en kennis te ontwikkelen.

Wanneer medewerkers gelukkig zijn op hun werk, leidt dat in veel gevallen tot betere resultaten en een hogere klanttevredenheid. Maar werkgeluk is geen trucje om de productiviteit te verhogen, waarschuwt Peper. ‘Doe het vanuit de overtuiging dat je het mensen gunt gelukkig te zijn, zowel op het werk als privé. Dat is uiteindelijk het recept voor werkgeluk!’

Samen verantwoordelijk

Meerdere accountantskantoren behoren tot de klantenportefeuille van het HappinessBureau. Aandacht besteden aan werkgeluk is in de accountancybranche niet zo vanzelfsprekend, viel Peper en haar collega’s op. De branche is vooral gericht op de inhoud. Ook leidt het vormgeven van werkgeluk vaak tot een spanningsveld tussen leidinggevenden en medewerkers. Door te sturen op declarabele uren door leidinggevenden dreigt het gevaar dat mensen geen praatje meer durven te maken bij het koffiezetapparaat. ‘Dat kan funest zijn voor de verbinding en betrokkenheid,’ zegt Peper in het interview. ‘De directie zou moeten uitstralen dat het niet alleen draait om resultaat, maar dat collegialiteit en werkplezier ook belangrijk zijn.’

Peper merkt bovendien in de gesprekken met haar accountancyklanten dat de accountancy geen branche is waar mensen open zijn over gemaakte fouten. Het is beter als kantoren hier juist open over zijn zonder mensen op hun fouten af te rekenen. ‘Zo wordt van elkaar geleerd, is er meer psychologische veiligheid en is de kans op herhaling kleiner’, aldus Peper.

Spanningsveld

Gea Peper is expert op het gebied van werkgeluk en medeoprichter van het HappinessBureau, een adviesbureau dat zich richt op het vergroten van werkgeluk en het creëren van een positieve werkcultuur. In een interview in het eerste Accountancy Vanmorgen-Magazine van dit jaar legt Peper het begrip werkgeluk uit met het P3F-model: Purpose, Flow en Fun & Friendship. Als medewerkers het gevoel hebben dat ze zinvol werk doen, zijn ze gelukkiger (purpose). Dit zijn ze ook als ze dagelijks voortgang boeken en hun talenten gebruiken en ontwikkelen (flow). Het hebben van fijne collega’s waarmee ze positieve momenten ervaren maakt ook veel mensen gelukkiger op het werk (fun & friendship).

Er zijn volgens Peper vijf aspecten waaraan organisaties moeten werken om het werkgeluk van medewerkers goed te faciliteren. Namelijk: Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap, Reis van de medewerker en Technologie die voor je werkt, afgekort HEART. Van deze vijf hebben een positieve cultuur en goed leiderschap de grootste invloed op werkgeluk.

‘Als medewerkers gelukkig zijn op hun werk, leidt dat vaak tot betere resultaten en een hogere klanttevredenheid.’

‘Aandacht besteden aan werkgeluk is in de accountancybranche niet zo vanzelfsprekend.’

Purpose, Flow, Fun & Friendship

Anja van Hout is hoofdredacteur van Accountancy Vanmorgen, het platform voor de mkb-accountant.
Het gehele interview met Gea Peper is vanaf juni te lezen op de site van Accountancy Vanmorgen.

Staat uw organisatie bekend als een plek waar medewerkers gelukkig zijn en waar werkgeluk hoog op de agenda staat? Dan wordt u door potentiële werknemers gezien als een aantrekkelijke werkgever. Wanneer medewerkers tevreden en gelukkig zijn op hun werk, laten ze dit bovendien graag weten aan hun netwerk. Dit is goed voor de reputatie van de organisatie als werkgever.

Werkgeluk kan ook een belangrijk onderdeel zijn van de employer branding van een bedrijf. Laat u zien dat uw organisatie werkt aan het bevorderen van werkgeluk en een positieve werkcultuur, dan kan dit potentiële medewerkers trekken die belang hechten aan deze waarden. Ook aan het behoud van medewerkers kan werkgeluk bijdragen. Medewerkers die tevreden zijn op hun werk vertrekken minder snel naar een andere werkgever.