PERSONEELSTEKORT

Een van de ambassadeurs in actie.

TEKST Niels Hoorn

De instroom van het accountantsberoep op peil houden. Dat is het hoofddoel van de campagne ‘Accountancy, iets voor jou?’. De campagne ging in september 2023 zijn vierde jaargang in en is met de huidige krapte op de arbeidsmarkt relevanter dan ooit. Gaat het de branche helpen aan de broodnodige vakmensen?

Accountancy-campagne relevanter dan ooit

“50 procent van de scholieren die een accountant-gastles volgt kijkt na de les anders naar het beroep accountant.”

De NBA telt 140 ambassadeurs die vertellen over hun vak.

De droombaan van Philippe
“Het was mijn droom om het financiële te combineren met mijn passie voor sport.” Aan het woord is de 34-jarige accountant Philippe. Op de achtergrond zien we beelden van een tennissende Philippe (hij wilde altijd proftennisser worden) en een Philippe op het Europese hoofdkantoor van Nike (daar werkt hij nu als senior accountant sportsmarketing).

Dit is de meest bekeken ambassadeursvideo’s uit de campagne ‘Accountancy, iets voor jou?’. Alle kijkers ontdekken dat het heel dynamisch, belangrijk, spannend en leuk is om als accountant te werken. Wie wil dat niet?

Volgens Judith is het vrijwel onmogelijk om te meten hoeveel accountants de campagnes de afgelopen jaren precies hebben opgeleverd. De 15/16 jarigen die voorlichting krijgen, moeten nog het hele traject afleggen om accountant te worden; die concrete resultaten zijn pas over minimaal 10 jaar zichtbaar. De huidige campagne brengt sowieso iets teweeg, want uit enquêtes blijkt dat 50 procent van de scholieren die een accountant-gastles volgt na de les anders naar het beroep accountant kijkt. Een kwart overweegt zelfs accountancy te gaan studeren.

“Accountancy is nu geen beroep wat tot de verbeelding spreekt”, vertelt Judith. “Het is al winst als jongeren zich in het vak gaan verdiepen. Door het imago van accountancy te verbeteren, kiezen uiteindelijk steeds meer jongeren ervoor. Het besef is inmiddels doorgedrongen dat we dit als sector moeten aanpakken, niet als kantoor of individu. Nederland telt meer dan 22.000 accountants en hoe meer van hen helpen om zichtbaar te maken wat het vak inhoudt, hoe meer effect het heeft. Het helpt écht!”

De helft krijgt een positiever beeld

“De campagne heeft als belangrijk doel om het imago te verbeteren”, legt Judith uit. Jongeren hebben volgens haar nog een vertekend beeld van het beroep accountant. “Veel mensen denken toch meteen aan een blanke man die saai de hele dag met zijn rekenmachine op kantoor zit. De realiteit is vaak heel anders. En dat laten we met de campagne zien.”

‘Accountancy, iets voor jou?’ richt zich op bovenbouwscholieren en studenten (mbo, hbo en wo) die hun definitieve opleidingskeuze nog moeten maken. Judith: “Ze kunnen uit steeds meer studies kiezen en er is steeds meer concurrentie van andere financiële opleidingen. Dan zijn er ook nog andere verleidingen, zoals ‘eenvoudigere’ banen waarmee je goed kunt verdienen. We moeten zorgen dat accountancy in the picture komt. Dat doen we door op meerdere momenten een zaadje te planten.”

De campagne brengt realistische, positieve accountantsverhalen op verschillende manieren in de wereld van jongeren. Ten eerste online, via advertenties op Instagram (het hele jaar door) en TikTok (af en toe). De offline component is echter minstens zo belangrijk: 2 uur durende gastlessen en uitdagende challenges op tientallen onderwijsinstellingen. Voor wo-studenten wordt een aparte hackaton georganiseerd, met voorrondes in samenwerking met universiteiten en kantoren en een finaledag bij de NBA. Dit alles wordt ondersteund door de campagnesite Accountancyietsvoorjou.nl.

Judith: “Scholieren en studenten horen de verhalen van accountants en via de challenges gaan ze zelf aan de slag met een accountancycasus. Zo kunnen ze zelf beleven en ervaren hoe het is om accountant te zijn. Uit korte enquêtes die we bij de gastlessen afnemen, blijkt dat velen hierdoor écht een ander beeld van het vak krijgen en gaan overwegen om accountant te worden.” Zoals de volgende quote van een vwo-scholier aangeeft: “Ik dacht: saai, zo’n accountant, dat gaat alleen over werken met cijfers. Maar ik ben wel verrast. Adviseren blijkt ook een belangrijk onderdeel te zijn.”

Saai op kantoor

Dat Nederland veel te weinig accountants heeft, wordt onderstreept door UWV-cijfers van september 2023. De arbeidsmarkt voor accountants is volgens die cijfers tweemaal zo krap als de gemiddelde arbeidskrapte in Nederland (en die staat al te boek als ‘zeer krap’).

“Vanuit de beroepsorganisatie verzorgen we al bijna 20 jaar campagnes om het vak te promoten”, vertelt Senior Communicatieadviseur Judith Lieverse van de NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants). “Sinds 2019 doen we dit vanuit de NBA met de campagne ‘Accountancy, iets voor jou?’. Het tekort aan accountants in Nederland is dus zeker niet nieuw, maar wordt wel steeds nijpender.”

Een van de ambassadeurs in actie.

Accountancy-campagne relevanter dan ooit

TEKST Niels Hoorn

De instroom van het accountantsberoep op peil houden. Dat is het hoofddoel van de campagne ‘Accountancy, iets voor jou?’. De campagne ging in september 2023 zijn vierde jaargang in en is met de huidige krapte op de arbeidsmarkt relevanter dan ooit. Gaat het de branche helpen aan de broodnodige vakmensen?

PERSONEELSTEKORT

De NBA telt 140 ambassadeurs die vertellen over hun vak.

“50 procent van de scholieren die een accountant-gastles volgt kijkt na de les anders naar het beroep accountant.”

“De campagne heeft als belangrijk doel om het imago te verbeteren”, legt Judith uit. Jongeren hebben volgens haar nog een vertekend beeld van het beroep accountant. “Veel mensen denken toch meteen aan een blanke man die saai de hele dag met zijn rekenmachine op kantoor zit. De realiteit is vaak heel anders. En dat laten we met de campagne zien.”

‘Accountancy, iets voor jou?’ richt zich op bovenbouwscholieren en studenten (mbo, hbo en wo) die hun definitieve opleidingskeuze nog moeten maken. Judith: “Ze kunnen uit steeds meer studies kiezen en er is steeds meer concurrentie van andere financiële opleidingen. Dan zijn er ook nog andere verleidingen, zoals ‘eenvoudigere’ banen waarmee je goed kunt verdienen. We moeten zorgen dat accountancy in the picture komt. Dat doen we door op meerdere momenten een zaadje te planten.”

De campagne brengt realistische, positieve accountantsverhalen op verschillende manieren in de wereld van jongeren. Ten eerste online, via advertenties op Instagram (het hele jaar door) en TikTok (af en toe). De offline component is echter minstens zo belangrijk: 2 uur durende gastlessen en uitdagende challenges op tientallen onderwijsinstellingen. Voor wo-studenten wordt een aparte hackaton georganiseerd, met voorrondes in samenwerking met universiteiten en kantoren en een finaledag bij de NBA. Dit alles wordt ondersteund door de campagnesite Accountancyietsvoorjou.nl.

Judith: “Scholieren en studenten horen de verhalen van accountants en via de challenges gaan ze zelf aan de slag met een accountancycasus. Zo kunnen ze zelf beleven en ervaren hoe het is om accountant te zijn. Uit korte enquêtes die we bij de gastlessen afnemen, blijkt dat velen hierdoor écht een ander beeld van het vak krijgen en gaan overwegen om accountant te worden.” Zoals de volgende quote van een vwo-scholier aangeeft: “Ik dacht: saai, zo’n accountant, dat gaat alleen over werken met cijfers. Maar ik ben wel verrast. Adviseren blijkt ook een belangrijk onderdeel te zijn.”

Volgens Judith is het vrijwel onmogelijk om te meten hoeveel accountants de campagnes de afgelopen jaren precies hebben opgeleverd. De 15/16 jarigen die voorlichting krijgen, moeten nog het hele traject afleggen om accountant te worden; die concrete resultaten zijn pas over minimaal 10 jaar zichtbaar. De huidige campagne brengt sowieso iets teweeg, want uit enquêtes blijkt dat 50 procent van de scholieren die een accountant-gastles volgt na de les anders naar het beroep accountant kijkt. Een kwart overweegt zelfs accountancy te gaan studeren.

“Accountancy is nu geen beroep wat tot de verbeelding spreekt”, vertelt Judith. “Het is al winst als jongeren zich in het vak gaan verdiepen. Door het imago van accountancy te verbeteren, kiezen uiteindelijk steeds meer jongeren ervoor. Het besef is inmiddels doorgedrongen dat we dit als sector moeten aanpakken, niet als kantoor of individu. Nederland telt meer dan 22.000 accountants en hoe meer van hen helpen om zichtbaar te maken wat het vak inhoudt, hoe meer effect het heeft. Het helpt écht!”

De helft krijgt een positiever beeld

Saai op kantoor

De droombaan van Philippe
“Het was mijn droom om het financiële te combineren met mijn passie voor sport.” Aan het woord is de 34-jarige accountant Philippe. Op de achtergrond zien we beelden van een tennissende Philippe (hij wilde altijd proftennisser worden) en een Philippe op het Europese hoofdkantoor van Nike (daar werkt hij nu als senior accountant sportsmarketing).

Dit is de meest bekeken ambassadeursvideo’s uit de campagne ‘Accountancy, iets voor jou?’. Alle kijkers ontdekken dat het heel dynamisch, belangrijk, spannend en leuk is om als accountant te werken. Wie wil dat niet?

Dat Nederland veel te weinig accountants heeft, wordt onderstreept door UWV-cijfers van september 2023. De arbeidsmarkt voor accountants is volgens die cijfers tweemaal zo krap als de gemiddelde arbeidskrapte in Nederland (en die staat al te boek als ‘zeer krap’).

“Vanuit de beroepsorganisatie verzorgen we al bijna 20 jaar campagnes om het vak te promoten”, vertelt Senior Communicatieadviseur Judith Lieverse van de NBA (Koninklijke Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants). “Sinds 2019 doen we dit vanuit de NBA met de campagne ‘Accountancy, iets voor jou?’. Het tekort aan accountants in Nederland is dus zeker niet nieuw, maar wordt wel steeds nijpender.”