“Ik help ondernemers om via hun boekhouding de leiding te nemen over hun cijfers.”
Boekhouder en winstadviseur
Anita van Gelder
KLANTVERHAAL
Ondernemers in hun kracht zetten door boekhouddrempels weg te nemen en te focussen op winst. Dat leidt volgens boekhouder en winstadviseur Anita van Gelder tot financieel gezonde bedrijven die impact maken. Hoe ze dat voor elkaar krijgt? Met een onboardingsplan dat niets aan het toeval overlaat.
TEKST Malou Planteijdt
FOTOGRAFIE Paoline Kruijssen
Naar volgend artikel >
Zo zorgt u voor een warm welkom
Wat een ‘warm welkom’ is, verschilt per ondernemer. Stem uw beschikbare middelen af op het doel en de doelgroep en zorg dat de ondernemer zich hier prettig bij voelt. De een voert liever een goed gesprek via Teams, de ander vindt het fijner een webinar te volgen. Ieder contactmoment is een nieuwe mogelijkheid om het verschil te maken. Breng uw verschillende contactmomenten in kaart en bedenk wat u bij elk moment als boekhouder kunt doen om drempels weg te nemen.
Digitale spaarpotjes in SnelStart
SnelStart maakt het mogelijk om samen met uw klant met digitale spaarpotjes te werken. Als uw klant de Flow-app (van Flow your Money) gebruikt, kunt u als boekhouder in SnelStart meekijken en adviseren. Zo geeft u uw klanten eenvoudig inzicht en controle in hun financiën en kunt u ze gerichter adviseren. Activeer de Flow-module in ‘Mijn SnelStart’ (SnelStart Flow), nodig uw klant(en) uit en jullie kunnen van start.
Profit First
Profit First is een praktisch en toegankelijk cashflowmanagementsysteem. Doel van het systeem is dat ondernemers altijd winst maken, rust in hun financiën ervaren en betere keuzes maken. Het werkt als volgt: ondernemers verdelen iedere euro omzet over minimaal vier bankrekeningen. Eén voor de winst, salaris, belastingen en kosten.
Voor de verdeling houdt men vaste percentages aan. Bijvoorbeeld door altijd 1 procent van de omzet naar het winst-potje over te maken. Profit First maakt kristalhelder waaraan een ondernemer zijn geld uitgeeft en of er voldoende overblijft om alle kosten te kunnen betalen.
Tip 3
Ik stel altijd een winstplan op. Een plan waarin ik duidelijke doelen stel voor mijn klant, waarbij winst de meeste aandacht krijgt. Winst motiveert ondernemers enorm, zeker als ze de voortgang direct kunnen volgen via SnelStart Web.
Stel een winstplan op voor je klant, dat je koppelt aan het dashboard in SnelStart Web.
Tip 2
Ik probeer zo snel mogelijk de taal van de ondernemer te spreken. Vervolgens verwerk ik dit taalgebruik in de categorieën en de grootboekrekeningen in het SnelStart-dashboard. Zo voelt de online omgeving direct persoonlijk en wordt boekhouden minder ingewikkeld.
Leg het zo simpel mogelijk uit. Vermijd jargon in de boekhouding en de gesprekken. Zo kan én wil de ondernemer meer zelf doen.
Tip 1
“Stel altijd een winstplan op, met duidelijke doelen voor de klant.”
Ik leer ondernemers wat zij dagelijks, wekelijks en maandelijks moeten doen om grip te houden op hun boekhouding. Zo adviseer ik bonnetjes dagelijks in te scannen en minimaal één keer in de week het urenoverzicht bij te werken. In een paar minuten per dag zorgen ze zelf voor up-to-date cijfers in hun dashboards.
Leer je klant ‘helpende gewoontes’ aan, waardoor hij in 5 minuten per dag zijn boekhouding kan doen.
Profit First sluit feilloos aan bij Anita’s werkwijze en filosofie, waarbij de beleefwereld van de ondernemer centraal staat. Haar credo is ‘overzicht, rust en regie’. Anita adviseert haar klanten en zorgt zo voor overzicht en rust. De regie laat ze bij haar klanten. Dit werkt: Anita ziet minder uitstelgedrag en haar klanten maken meer impact met hun bedrijf. Anita: “Adviseren wordt een steeds groter onderdeel van boekhouden. Logisch, er is zóveel winst te behalen wanneer je niet alleen met de boekhouding bezig bent, maar ook met doelen.”
Beleefwereld van de ondernemer
De focus op winst lijkt superzakelijk, maar dat is de aanpak van Anita zeker niet. Uiteindelijk wordt elke klant blij van meer winst, maar dit volgt pas als hij betrokken is bij zijn boekhouding. Focus op winst en betrokkenheid komen samen in de methode die Anita hanteert: Profit First (zie kader). Deze aanpak is toegespitst op het verdelen van de omzet over minimaal vier potjes; eerst de winst, vervolgens het salaris, daarna de belastingen en ten slotte de kosten.
Anita vertelt: “Profit First is een vrij nieuwe methode, die in korte tijd populair is geworden. Het is de geavanceerde en op ondernemers gerichte versie van het Brabantia-spaarblik van vroeger. Toen schoven gezinnen alle besteedbare guldens in de verschillende huishoudpotjes, nu verdelen ondernemers hun besteedbare euro’s digitaal. In beide gevallen gaat het erom, dat je vooraf bedenkt welke doelen je geld geeft. En dat je een gemakkelijke tool kiest die je helpt om niet per ongeluk geld uit te geven aan een ander doel.”
Het Brabantia-blikje van nu
Bij het onboarden van haar klanten laat Anita niets aan het toeval over. Ze neemt elke klant tot in detail mee in haar verhaal. Met een warm welkom, door te laten zien wat haar werkwijze inhoudt én door te laten zien wat het gaat opleveren. “Mijn klant moet aan alles voelen dat hij op de juiste plek zit. Zo creëer ik een leuke energie en de basis voor een goede samenwerking.” Anita verlaagt drempels om met de boekhouding aan de slag te gaan. Haar belangrijkste tips om klanten te binden én goed te laten starten:
Anita van Gelder werkt al meer dan 35 jaar als boekhouder. Veel van haar klanten zijn gepassioneerde ondernemers met een maatschappelijk doel, die de wereld een stukje mooier willen maken. Anita is ervan overtuigd dat zij meer impact kunnen maken als hun bedrijf financieel gezond is. “De boekhouding is hiervoor het fundament”, legt Anita uit. “Ik help ondernemers om via hun boekhouding de leiding te nemen over hun cijfers. Dit vraagt om een andere manier van denken, waar ik mijn klanten goed in meeneem.”
Drie stappen voor een goede start
Boekhouder en winstadviseur
Anita van Gelder
TEKST Malou Planteijdt
FOTOGRAFIE Paoline Kruijssen
Ondernemers in hun kracht zetten door boekhouddrempels weg te nemen en te focussen op winst. Dat leidt volgens boekhouder en winstadviseur Anita van Gelder tot financieel gezonde bedrijven die impact maken. Hoe ze dat voor elkaar krijgt? Met een onboardingsplan dat niets aan het toeval overlaat.
KLANTVERHAAL
Naar volgend artikel >
Ik leer ondernemers wat zij dagelijks, wekelijks en maandelijks moeten doen om grip te houden op hun boekhouding. Zo adviseer ik bonnetjes dagelijks in te scannen en minimaal één keer in de week het urenoverzicht bij te werken. In een paar minuten per dag zorgen ze zelf voor up-to-date cijfers in hun dashboards.
Ik probeer zo snel mogelijk de taal van de ondernemer te spreken. Vervolgens verwerk ik dit taalgebruik in de categorieën en de grootboekrekeningen in het SnelStart-dashboard. Zo voelt de online omgeving direct persoonlijk en wordt boekhouden minder ingewikkeld.
Leg het zo simpel mogelijk uit. Vermijd jargon in de boekhouding en de gesprekken. Zo kan én wil de ondernemer meer zelf doen.
Stel een winstplan op voor je klant, dat je koppelt aan het dashboard in SnelStart Web.
Ik stel altijd een winstplan op. Een plan waarin ik duidelijke doelen stel voor mijn klant, waarbij winst de meeste aandacht krijgt. Winst motiveert ondernemers enorm, zeker als ze de voortgang direct kunnen volgen via SnelStart Web.
Beleefwereld van de ondernemer
Tip 3
Tip 2
Zo zorgt u voor een warm welkom
Wat een ‘warm welkom’ is, verschilt per ondernemer. Stem uw beschikbare middelen af op het doel en de doelgroep en zorg dat de ondernemer zich hier prettig bij voelt. De een voert liever een goed gesprek via Teams, de ander vindt het fijner een webinar te volgen. Ieder contactmoment is een nieuwe mogelijkheid om het verschil te maken. Breng uw verschillende contactmomenten in kaart en bedenk wat u bij elk moment als boekhouder kunt doen om drempels weg te nemen.
Leer je klant ‘helpende gewoontes’ aan, waardoor hij in 5 minuten per dag zijn boekhouding kan doen.
Tip 1
Bij het onboarden van haar klanten laat Anita niets aan het toeval over. Ze neemt elke klant tot in detail mee in haar verhaal. Met een warm welkom, door te laten zien wat haar werkwijze inhoudt én door te laten zien wat het gaat opleveren. “Mijn klant moet aan alles voelen dat hij op de juiste plek zit. Zo creëer ik een leuke energie en de basis voor een goede samenwerking.” Anita verlaagt drempels om met de boekhouding aan de slag te gaan. Haar belangrijkste tips om klanten te binden én goed te laten starten:
Profit First sluit feilloos aan bij Anita’s werkwijze en filosofie, waarbij de beleefwereld van de ondernemer centraal staat. Haar credo is ‘overzicht, rust en regie’. Anita adviseert haar klanten en zorgt zo voor overzicht en rust. De regie laat ze bij haar klanten. Dit werkt: Anita ziet minder uitstelgedrag en haar klanten maken meer impact met hun bedrijf. Anita: “Adviseren wordt een steeds groter onderdeel van boekhouden. Logisch, er is zóveel winst te behalen wanneer je niet alleen met de boekhouding bezig bent, maar ook met doelen.”
Digitale spaarpotjes in SnelStart
SnelStart maakt het mogelijk om samen met uw klant met digitale spaarpotjes te werken. Als uw klant de Flow-app (van Flow your Money) gebruikt, kunt u als boekhouder in SnelStart meekijken en adviseren. Zo geeft u uw klanten eenvoudig inzicht en controle in hun financiën en kunt u ze gerichter adviseren. Activeer de Flow-module in ‘Mijn SnelStart’ (SnelStart Flow), nodig uw klant(en) uit en jullie kunnen van start.
Drie stappen voor een goede start
“Ik help ondernemers om via hun boekhouding de leiding te nemen over hun cijfers.”
Anita van Gelder werkt al meer dan 35 jaar als boekhouder. Veel van haar klanten zijn gepassioneerde ondernemers met een maatschappelijk doel, die de wereld een stukje mooier willen maken. Anita is ervan overtuigd dat zij meer impact kunnen maken als hun bedrijf financieel gezond is. “De boekhouding is hiervoor het fundament”, legt Anita uit. “Ik help ondernemers om via hun boekhouding de leiding te nemen over hun cijfers. Dit vraagt om een andere manier van denken, waar ik mijn klanten goed in meeneem.”
De focus op winst lijkt superzakelijk, maar dat is de aanpak van Anita zeker niet. Uiteindelijk wordt elke klant blij van meer winst, maar dit volgt pas als hij betrokken is bij zijn boekhouding. Focus op winst en betrokkenheid komen samen in de methode die Anita hanteert: Profit First (zie kader). Deze aanpak is toegespitst op het verdelen van de omzet over minimaal vier potjes; eerst de winst, vervolgens het salaris, daarna de belastingen en ten slotte de kosten.
Anita vertelt: “Profit First is een vrij nieuwe methode, die in korte tijd populair is geworden. Het is de geavanceerde en op ondernemers gerichte versie van het Brabantia-spaarblik van vroeger. Toen schoven gezinnen alle besteedbare guldens in de verschillende huishoudpotjes, nu verdelen ondernemers hun besteedbare euro’s digitaal. In beide gevallen gaat het erom, dat je vooraf bedenkt welke doelen je geld geeft. En dat je een gemakkelijke tool kiest die je helpt om niet per ongeluk geld uit te geven aan een ander doel.”
Het Brabantia-blikje van nu
“Stel altijd een winstplan op, met duidelijke doelen voor de klant.”
Profit First
Profit First is een praktisch en toegankelijk cashflowmanagementsysteem. Doel van het systeem is dat ondernemers altijd winst maken, rust in hun financiën ervaren en betere keuzes maken. Het werkt als volgt: ondernemers verdelen iedere euro omzet over minimaal vier bankrekeningen. Eén voor de winst, salaris, belastingen en kosten.
Voor de verdeling houdt men vaste percentages aan. Bijvoorbeeld door altijd 1 procent van de omzet naar het winst-potje over te maken. Profit First maakt kristalhelder waaraan een ondernemer zijn geld uitgeeft en of er voldoende overblijft om alle kosten te kunnen betalen.