SOCIAL MEDIA

Bij Snapchat denkt u waarschijnlijk niet direct aan boekhouden. Eerder aan jongeren die grappig bewerkte video’s en foto’s naar elkaar sturen. Dit socialmediaplatform is echter voor een groot deel verantwoordelijk voor de razendsnelle opkomst van boekhoudkantoor M&O Advies. Oprichter Ouassim Nachit deelt via Snapchat administratietips voor ondernemers en verzamelde in een jaar ruim 10.000 volgers.

Deze boekhouder scoort dankzij Snapchat 

TEKST Niels Hoorn

“Iedereen kan de opleiding afronden en boekhouder worden, maar hoe ga je om met je klanten?”

“Zie het positieve in kennis delen en je krijgt het positieve terug.”

Podcast met M&O Advies

Benieuwd naar het hele verhaal van Ouassim Nachit? In deze inspirerende podcast vertelt hij meer over zijn manier van werken en zijn kijk op het boekhoudvak.

Abonnementenmodel bevordert vertrouwen

M&O Advies brengt het adviseren van klanten niet los in rekening. Het kantoor werkt online met SnelStart en biedt zijn diensten aan in een abonnementenmodel; een vaste maandprijs waarin alles is inbegrepen. Van de btw-aangifte en de inkomstenbelasting-aangifte tot volledige consultancy. Oprichter Ouassim Nachit: “Als je werkt met een uurtarief moet je soms toch aantonen hoe lang je ergens mee bezig bent geweest. Een vaste prijs zorgt voor transparantie en vertrouwen; heel belangrijk om een goede band op te bouwen. Mijn klanten zijn nooit verrast over de factuur. Misschien doe ik soms meer dan ik terugkrijg, maar ik denk duurzaam en kijk ook naar de toekomst.”

Kennis delen loont

Ouassim snapt dat sommige boekhouders hun kennis liever niét delen, omdat ze bang zijn dat klanten veel boekhoudwerk zelf gaan doen. Hij bekijkt het zelf anders. “Boekhouden blijft lastig om in je eentje op te pakken. Het voelt voor ondernemers als een ingewikkelde verantwoordelijkheid, zeker als ze te maken hebben met de Belastingdienst. Je hebt veel achtergrondkennis nodig en dat hebben boekhouders. Zie het positieve in kennis delen en je krijgt het positieve terug.”

Anders dan andere boekhouders

“Iedereen kan de opleiding afronden en boekhouder worden, maar hoe ga je om met je klanten?”, legt Ouassim uit. “In hoeverre begeleid je ze? Hoeveel aandacht geef je ze? De klant is koning. Het belangrijkste is de klant meenemen in het proces. Kennis delen. En uiteindelijk zorgen dat de klant stappen maakt. Dáár zorg ik voor. Het hoort bij het werk om zaken achter de computer in te boeken, maar ik creëer meerwaarde door mijn klanten te betrekken in het proces. Door advies te verlenen. Dat is hard werken, maar ik haal daar de meeste voldoening uit.”

M&O Advies onderscheidt zich niet alleen met de inzet van Snapchat. Ouassim omschrijft zichzelf als moderne, adviserende boekhouder. “Ik ben vrij jong (23, red.) en heb niet de ‘standaard’ manier van werken. Veel boekhouders doen de kwartaalaangifte en jaarlijkse aangifte en that’s it. Praten? Dat willen ze niet altijd. Gesprekken plannen? Hebben ze niet allemaal zin in. Veel boekhouders zijn echt druk met de cijfers. Maar wordt de klant daar écht blij van? In principe niet. Leert de klant daar wat van? Nee. Ik heb dat anders aangepakt.”

Snapwat?

Snapchat heeft in ons land 4,3 miljoen gebruikers en is daarmee het zevende meest gebruikte platform in Nederland. Omdat zo’n 13 miljoen Nederlanders Snapchat niét gebruiken, kunnen we ons voorstellen dat u denkt: wat is het eigenlijk? Snapchat is een socialmediaplatform waarmee u foto’s en video’s met uw volgers kunt delen. De beelden zijn op te leuken met zogeheten filters en teksten. Het grootste verschil met Facebook, Instagram en TikTok is dat volgers de foto’s en video’s eenmalig zien, daarna verdwijnen ze weer.

Op Snapchat zitten vooral jongeren van 13 tot 25; toch zijn vier op de tien gebruikers 25 jaar of ouder. Wie denkt dat Snapchatters niet naar video’s en foto’s over boekhouding willen kijken, heeft het mis. Dit bewijst Ouassim, die zijn Snapchat-account succesvol inzet voor zijn bedrijf. Binnen anderhalf jaar groeide het aantal volgers van 70 naar ruim 10.000. “Mijn volgers zijn vooral zzp’ers. Maar er zitten ook mensen tussen die nog niet de stap durven zetten om te ondernemen. Regelmatig zorg ik dat ze tóch die stap maken. Dat is toch geweldig?”

“Boekhouden heeft een wat stoffig imago, ik probeer het leuk te maken”, vervolgt Ouassim. “Ik begon gewoon met kennis delen op Snapchat. Ik neem mensen mee in mijn werkzaamheden, laat zien hoe ik dingen aanpak en deel veel boekhoudkundige tips en tricks. Elke dag krijg ik er nieuwe volgers bij. Hun reacties motiveren mij echt. Reacties als ‘Geweldig!’ en ‘Dankjewel!’. Dat lezen ook anderen, die worden nieuwsgierig en gaan mij ook volgen. En velen plannen een intakegesprek in en worden klant.”

Dat Ouassim Nachit in 2022 zijn een eigen boekhoudkantoor startte, was voor zijn vrienden en familie geen verrassing. Op 7-jarige leeftijd speelde Ouassim al het liefst met een koffertje, gevuld met een rekenmachine, pen en schrift. Hij was steengoed met cijfers en legde als hbo-student vaak succesvol in jip-en-janneketaal aan zijn studiegenoten uit hoe je bijvoorbeeld moet journaliseren.

Nu helpt de twintiger met zijn bedrijf M&O Advies ondernemers met hun administratie. Het in Vlaardingen gevestigde boekhoudkantoor schoot in het eerste jaar na de oprichting als een komeet uit de startblokken. Ouassim noemt het leveren van kwaliteit de belangrijkste voorwaarde voor zijn groei. “Ik ben echt alleen maar kwaliteit gaan leveren. Leveren, leveren en nog eens leveren. En dan sturen tevreden klanten weer andere mensen naar mij door. Velen komen via mond-tot-mondreclame, maar ook veel via Snapchat.”

TEKST Niels Hoorn

Bij Snapchat denkt u waarschijnlijk niet direct aan boekhouden. Eerder aan jongeren die grappig bewerkte video’s en foto’s naar elkaar sturen. Dit socialmediaplatform is echter voor een groot deel verantwoordelijk voor de razendsnelle opkomst van boekhoudkantoor M&O Advies. Oprichter Ouassim Nachit deelt via Snapchat administratietips voor ondernemers en verzamelde in een jaar ruim 10.000 volgers.

Deze boekhouder scoort dankzij Snapchat 

SOCIAL MEDIA

“Zie het positieve in kennis delen en je krijgt het positieve terug.”

Snapwat?

“Iedereen kan de opleiding afronden en boekhouder worden, maar hoe ga je om met je klanten?”

“Iedereen kan de opleiding afronden en boekhouder worden, maar hoe ga je om met je klanten?”, legt Ouassim uit. “In hoeverre begeleid je ze? Hoeveel aandacht geef je ze? De klant is koning. Het belangrijkste is de klant meenemen in het proces. Kennis delen. En uiteindelijk zorgen dat de klant stappen maakt. Dáár zorg ik voor. Het hoort bij het werk om zaken achter de computer in te boeken, maar ik creëer meerwaarde door mijn klanten te betrekken in het proces. Door advies te verlenen. Dat is hard werken, maar ik haal daar de meeste voldoening uit.”

Snapchat heeft in ons land 4,3 miljoen gebruikers en is daarmee het zevende meest gebruikte platform in Nederland. Omdat zo’n 13 miljoen Nederlanders Snapchat niét gebruiken, kunnen we ons voorstellen dat u denkt: wat is het eigenlijk? Snapchat is een socialmediaplatform waarmee u foto’s en video’s met uw volgers kunt delen. De beelden zijn op te leuken met zogeheten filters en teksten. Het grootste verschil met Facebook, Instagram en TikTok is dat volgers de foto’s en video’s eenmalig zien, daarna verdwijnen ze weer.

Podcast met M&O Advies

Benieuwd naar het hele verhaal van Ouassim Nachit? In deze inspirerende podcast vertelt hij meer over zijn manier van werken en zijn kijk op het boekhoudvak.

Ouassim snapt dat sommige boekhouders hun kennis liever niét delen, omdat ze bang zijn dat klanten veel boekhoudwerk zelf gaan doen. Hij bekijkt het zelf anders. “Boekhouden blijft lastig om in je eentje op te pakken. Het voelt voor ondernemers als een ingewikkelde verantwoordelijkheid, zeker als ze te maken hebben met de Belastingdienst. Je hebt veel achtergrondkennis nodig en dat hebben boekhouders. Zie het positieve in kennis delen en je krijgt het positieve terug.”

Kennis delen loont

M&O Advies onderscheidt zich niet alleen met de inzet van Snapchat. Ouassim omschrijft zichzelf als moderne, adviserende boekhouder. “Ik ben vrij jong (23, red.) en heb niet de ‘standaard’ manier van werken. Veel boekhouders doen de kwartaalaangifte en jaarlijkse aangifte en that’s it. Praten? Dat willen ze niet altijd. Gesprekken plannen? Hebben ze niet allemaal zin in. Veel boekhouders zijn echt druk met de cijfers. Maar wordt de klant daar écht blij van? In principe niet. Leert de klant daar wat van? Nee. Ik heb dat anders aangepakt.”

Anders dan andere boekhouders

Abonnementenmodel bevordert vertrouwen

M&O Advies brengt het adviseren van klanten niet los in rekening. Het kantoor werkt online met SnelStart en biedt zijn diensten aan in een abonnementenmodel; een vaste maandprijs waarin alles is inbegrepen. Van de btw-aangifte en de inkomstenbelasting-aangifte tot volledige consultancy. Oprichter Ouassim Nachit: “Als je werkt met een uurtarief moet je soms toch aantonen hoe lang je ergens mee bezig bent geweest. Een vaste prijs zorgt voor transparantie en vertrouwen; heel belangrijk om een goede band op te bouwen. Mijn klanten zijn nooit verrast over de factuur. Misschien doe ik soms meer dan ik terugkrijg, maar ik denk duurzaam en kijk ook naar de toekomst.”

Op Snapchat zitten vooral jongeren van 13 tot 25; toch zijn vier op de tien gebruikers 25 jaar of ouder. Wie denkt dat Snapchatters niet naar video’s en foto’s over boekhouding willen kijken, heeft het mis. Dit bewijst Ouassim, die zijn Snapchat-account succesvol inzet voor zijn bedrijf. Binnen anderhalf jaar groeide het aantal volgers van 70 naar ruim 10.000. “Mijn volgers zijn vooral zzp’ers. Maar er zitten ook mensen tussen die nog niet de stap durven zetten om te ondernemen. Regelmatig zorg ik dat ze tóch die stap maken. Dat is toch geweldig?”

“Boekhouden heeft een wat stoffig imago, ik probeer het leuk te maken”, vervolgt Ouassim. “Ik begon gewoon met kennis delen op Snapchat. Ik neem mensen mee in mijn werkzaamheden, laat zien hoe ik dingen aanpak en deel veel boekhoudkundige tips en tricks. Elke dag krijg ik er nieuwe volgers bij. Hun reacties motiveren mij echt. Reacties als ‘Geweldig!’ en ‘Dankjewel!’. Dat lezen ook anderen, die worden nieuwsgierig en gaan mij ook volgen. En velen plannen een intakegesprek in en worden klant.”

Dat Ouassim Nachit in 2022 zijn een eigen boekhoudkantoor startte, was voor zijn vrienden en familie geen verrassing. Op 7-jarige leeftijd speelde Ouassim al het liefst met een koffertje, gevuld met een rekenmachine, pen en schrift. Hij was steengoed met cijfers en legde als hbo-student vaak succesvol in jip-en-janneketaal aan zijn studiegenoten uit hoe je bijvoorbeeld moet journaliseren.

Nu helpt de twintiger met zijn bedrijf M&O Advies ondernemers met hun administratie. Het in Vlaardingen gevestigde boekhoudkantoor schoot in het eerste jaar na de oprichting als een komeet uit de startblokken. Ouassim noemt het leveren van kwaliteit de belangrijkste voorwaarde voor zijn groei. “Ik ben echt alleen maar kwaliteit gaan leveren. Leveren, leveren en nog eens leveren. En dan sturen tevreden klanten weer andere mensen naar mij door. Velen komen via mond-tot-mondreclame, maar ook veel via Snapchat.”