TEKST Malou Planteijdt

FOTOGRAFIE Jennifer Jill

TIPS

Veel boekhouders willen efficiënter werken, maar zetten de eerste stap niet. Ze zijn bang het persoonlijke contact met hun klanten te verliezen. Met de juiste balans tussen automatisering en aandacht heeft u het beste van beide werelden. Deze vijf tips laten u in een handomdraai met meer rust en plezier online samenwerken.

In 5 tips naar een goede online samenwerking

Tip 3

Automatiseer waar mogelijk

Koppel SnelStart aan andere systemen en zet automatiseringsopties in. Dit bespaart tijd, voorkomt fouten én het maakt de boekhouding makkelijker te begrijpen voor uw klant. Dit begrip leidt tot een groter verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor uw klanten administratieve activiteiten minder uitstellen.

Tip 5

Communiceer proactief

(Video)bel uw klant af een toe, óók als er geen concrete vraag is. Door in gesprek te gaan houdt u de afspraken scherp en de relatie goed. Bovendien heeft een klant vaak nog wel een vraag die hij anders niet had gesteld.

Tip 4

Geef visuele ondersteuning

Afbeeldingen en video’s zijn effectief om (moeilijke) taken uit te leggen. Zet visuele ondersteuning in die klanten in hun eigen tijd kunnen bekijken. U werkt hierdoor zelf ook efficiënter, aangezien de klant zelfstandig aan de slag gaat.

Tip 2

Maak afspraken en stimuleer goede gewoontes

Spreek af wie welk gedeelte van de boekhouding op zich neemt en wanneer dit gebeurt. Laat altijd zien hoeveel rust en tijd het oplevert als uw klant regelmatig met de boekhouding bezig is. Dat motiveert om ermee door te gaan.

Tip 1

Online samenwerken in de praktijk

Accountantskantoor Count-On in Enschede werkt met nagenoeg alle klanten online, maar persoonlijke aandacht staat hoog in het vaandel. Eigenaar Ricky Wierink is makkelijk bereikbaar voor vragen, ook via WhatsApp. Hij vertelt: “Klanten stellen het enorm op prijs dat ze altijd bij me terecht kunnen als ze vastlopen of een vraag hebben. Via welk medium ze contact opnemen, dat bepalen zij.”

“Via welk medium klanten contact opnemen, dat bepalen zij.”

Een goede werkrelatie met klanten valt of staat met het nakomen van afspraken. Ricky: “De naam van mijn kantoor benadrukt mijn streven om altijd afspraken na te komen. Datzelfde verwacht ik van mijn klant. We kunnen op elkaar rekenen.” Zo spreekt hij met klanten af dat ze minimaal eens per week zitten om te factureren en de bonnen te uploaden. Natuurlijk helpt hij ze daarbij. Hij kijkt tussentijds met klanten mee en herinnert ze actie te ondernemen als hij geen input ziet verschijnen.

Online samenwerken zorgt - door direct inzicht in up-to-date cijfers - dat boekhouders sneller kunnen bijsturen als het mis dreigt te gaan. Ricky geeft een voorbeeld: “Ik had een jonge klant die meer geld uitgaf dan er binnenkwam, ook al draaide hij mooie omzetten. Dit ging ten koste van de liquiditeit en de vermogenspositie. Hier probeer ik ondernemers bewust van te maken.”

Investeer in de opstart

Heeft u een nieuwe klant of schakelt uw klant over naar online samenwerken? Wees bewust van de veranderingen en de impact die dit heeft op uw klant. Deel dit proces in kleine stapjes op. Dit geeft rust voor beide partijen.

TEKST Malou Planteijdt

FOTOGRAFIE Jennifer Jill

Veel boekhouders willen efficiënter werken, maar zetten de eerste stap niet. Ze zijn bang het persoonlijke contact met hun klanten te verliezen. Met de juiste balans tussen automatisering en aandacht heeft u het beste van beide werelden. Deze vijf tips laten u in een handomdraai met meer rust en plezier online samenwerken.

In 5 tips naar een goede online samenwerking

TIPS

Afbeeldingen en video’s zijn effectief om (moeilijke) taken uit te leggen. Zet visuele ondersteuning in die klanten in hun eigen tijd kunnen bekijken. U werkt hierdoor zelf ook efficiënter, aangezien de klant zelfstandig aan de slag gaat.

(Video)bel uw klant af een toe, óók als er geen concrete vraag is. Door in gesprek te gaan houdt u de afspraken scherp en de relatie goed. Bovendien heeft een klant vaak nog wel een vraag die hij anders niet had gesteld.

Tip 5

Communiceer proactief

Geef visuele ondersteuning

Tip 4

Koppel SnelStart aan andere systemen en zet automatiseringsopties in. Dit bespaart tijd, voorkomt fouten én het maakt de boekhouding makkelijker te begrijpen voor uw klant. Dit begrip leidt tot een groter verantwoordelijkheidsgevoel, waardoor uw klanten administratieve activiteiten minder uitstellen.

Automatiseer waar mogelijk

Tip 3

Spreek af wie welk gedeelte van de boekhouding op zich neemt en wanneer dit gebeurt. Laat altijd zien hoeveel rust en tijd het oplevert als uw klant regelmatig met de boekhouding bezig is. Dat motiveert om ermee door te gaan.

Maak afspraken en stimuleer goede gewoontes

Tip 2

Heeft u een nieuwe klant of schakelt uw klant over naar online samenwerken? Wees bewust van de veranderingen en de impact die dit heeft op uw klant. Deel dit proces in kleine stapjes op. Dit geeft rust voor beide partijen.

Investeer in de opstart

Tip 1

Online samenwerken in de praktijk

Accountantskantoor Count-On in Enschede werkt met nagenoeg alle klanten online, maar persoonlijke aandacht staat hoog in het vaandel. Eigenaar Ricky Wierink is makkelijk bereikbaar voor vragen, ook via WhatsApp. Hij vertelt: “Klanten stellen het enorm op prijs dat ze altijd bij me terecht kunnen als ze vastlopen of een vraag hebben. Via welk medium ze contact opnemen, dat bepalen zij.”

“Via welk medium klanten contact opnemen, dat bepalen zij.”

Een goede werkrelatie met klanten valt of staat met het nakomen van afspraken. Ricky: “De naam van mijn kantoor benadrukt mijn streven om altijd afspraken na te komen. Datzelfde verwacht ik van mijn klant. We kunnen op elkaar rekenen.” Zo spreekt hij met klanten af dat ze minimaal eens per week zitten om te factureren en de bonnen te uploaden. Natuurlijk helpt hij ze daarbij. Hij kijkt tussentijds met klanten mee en herinnert ze actie te ondernemen als hij geen input ziet verschijnen.

Online samenwerken zorgt - door direct inzicht in up-to-date cijfers - dat boekhouders sneller kunnen bijsturen als het mis dreigt te gaan. Ricky geeft een voorbeeld: “Ik had een jonge klant die meer geld uitgaf dan er binnenkwam, ook al draaide hij mooie omzetten. Dit ging ten koste van de liquiditeit en de vermogenspositie. Hier probeer ik ondernemers bewust van te maken.”