Bij Rabobank is de klant geen koning, maar eigenaar

Area Lead
Banking-as-a-Service bij Rabobank

Dieuwertje de Rover

banking-as-a-service

Nieuwe boekhoudprogramma’s, betaalfunctionaliteiten en slimme financiële apps schieten met de komst van PSD2 als paddenstoelen uit de grond. Wat betekent dit voor gevestigde bedrijven op financieel gebied? Eén ding is zeker: de klant is in the lead, vertelt Dieuwertje de Rover, Area Lead Banking-as-a-Service bij Rabobank. 

TEKST Malou Planteijdt
FOTOGRAFIE Corine Wernsen

De diensten van een bank zijn opgebouwd uit allerlei stukjes. Zie het als bouwstenen. Oorspronkelijk werden deze bouwstenen alleen gebruikt door de bank zelf.

Platforms als Spotify, Netflix en Thuisbezorgd hebben de gebruiksvriendelijkheidlat hoog gelegd.

Wat verandert de komende tijd voor ondernemers?
“Daar kan ik heel kort over zijn: in principe niets als zij dat niet willen. Wel krijgen ondernemers steeds meer opties om hun transactiedata veilig in te zien waar zij dat willen, betalingen te doen vanuit het platform van hun keuze of facturen voor te financieren op de plek waar ze hun facturen managen. Hoe en in hoeverre ze daarvan gebruikmaken is geheel aan hen. Wat vooropstaat: alles wordt steeds makkelijker en sneller. Dit is een voordeel voor zowel ondernemers als boekhouders. Een ondernemer houdt meer tijd over om te ondernemen en een boekhouder om meerwaarde te leveren in de vorm van advies.”

Hoe kunnen grote banken concurreren met nieuwe slimme partijen?
“Om klanten in hun behoeften te voorzien is het noodzakelijk dat gevestigde bedrijven samen optrekken. ‘Nieuwe’ spelers als Knab, Moneybird en Tink kunnen razendsnel ontwikkelen, omdat ze met een schone lei beginnen. Bedrijven als Rabobank en SnelStart hebben tientallen jaren gegevens verzameld en diensten geleverd, en hun systemen zijn daarop ingericht. Deze jarenlange legacy is zowel een uitdaging als een voordeel. Aan de ene kant kost het meer tijd en geld om deze bestaande systemen klaar te stomen voor de nieuwe manier van dienstverlening. Anderzijds is juist de ervaring en rijke voorraad aan data een grote plus. Het stelt ons in staat accurate voorspellingen te doen en financiële adviezen te geven. Zo creëren we meerwaarde voor de klant. We bestaan voor en door onze klanten.” 


Hoe kijk je naar deze nieuwe partijen die betaaloplossingen aanbieden?
“Het is dubbel. We zijn wel eens jaloers dat zij zo hard gaan, omdat ze geen ‘ballast’ hebben van bestaande systemen en processen. Daarentegen moeten we niet vergeten dat wij veel verder zijn qua ervaring en dataverzameling. Ons productaanbod is zeer volledig en we bedienen een overgroot deel van de Nederlandse ondernemers. Dat is van onschatbaar belang. We blijven bijsturen zodat we het verschil kunnen maken voor de klant. Dat betekent dat we meer moeten samenwerken met andere partijen, zoals boekhoudsoftware-aanbieders. Gelukkig zit samenwerken in ons bloed.”

Banking-as-a-Service, wat is dat eigenlijk?
“De diensten van een bank zijn opgebouwd uit allerlei stukjes, zoals data, modellen en klantreizen. Zie het als bouwstenen. Oorspronkelijk werden deze bouwstenen alleen gebruikt door de bank zelf. Klanten moesten naar de bank toe voor financiële zaken. Embedded Finance maakt het mogelijk dat wij naar hen komen. De rol van de bank verandert daarmee; we bieden onze bouwstenen aan platforms, ‘as a service’. Denk aan boekhoudsoftware en apps die inzicht geven in uitgaven of beleggingen.”


Hoe krijgen platforms toegang tot deze bouwstenen?  
“Met gebruik van API’s. Dit zijn software-interfaces die zorgen dat verschillende systemen met elkaar kunnen ‘praten’. Als het om uitwisseling van data gaat, gebeurt dit natuurlijk alleen met toestemming van de klant – de eigenaar van de data.”


Wat heeft deze ontwikkeling
op gang gebracht?

“Platforms als Spotify, Netflix en Thuisbezorgd hebben de gebruiksvriendelijkheidlat hoog gelegd. Informatie moet direct beschikbaar zijn; meer dan 82 miljoen nummers zijn binnen handbereik via Spotify. Simpel en snel. Klanten zijn dit dermate gewend, dat ze dit ook van financiële dienstverlening verwachten. Deze behoefte is niet nieuw, maar door PSD2 hebben ontwikkelingen binnen de financiële sector een vlucht genomen.”


De klant is koning? 
“Altijd. Maar ‘de klant is eigenaar’ past nog beter. De bank heeft klantdata in beheer en garandeert de veiligheid, maar de gegevens zijn van de klant. Die kiest waar hij zijn data wil inzien en gebruiken. Nieuwe toetreders spelen hier handig op in met slimme businessmodellen. Dit is een grote drijfveer voor banken om hun klantbeleving en dienstverlening te optimaliseren.”

Area Lead
Banking-as-a-Service bij Rabobank

Dieuwertje de Rover

Bij Rabobank is de klant geen koning, maar eigenaar

TEKST Malou Planteijdt
FOTOGRAFIE Corine Wernsen

Nieuwe boekhoudprogramma’s, betaalfunctionaliteiten en slimme financiële apps schieten met de komst van PSD2 als paddenstoelen uit de grond. Wat betekent dit voor gevestigde bedrijven op financieel gebied? Eén ding is zeker: de klant is in the lead, vertelt Dieuwertje de Rover, Area Lead Banking-as-a-Service bij Rabobank. 

banking-as-a-service

Wat verandert de komende tijd voor ondernemers?
“Daar kan ik heel kort over zijn: in principe niets als zij dat niet willen. Wel krijgen ondernemers steeds meer opties om hun transactiedata veilig in te zien waar zij dat willen, betalingen te doen vanuit het platform van hun keuze of facturen voor te financieren op de plek waar ze hun facturen managen. Hoe en in hoeverre ze daarvan gebruikmaken is geheel aan hen. Wat vooropstaat: alles wordt steeds makkelijker en sneller. Dit is een voordeel voor zowel ondernemers als boekhouders. Een ondernemer houdt meer tijd over om te ondernemen en een boekhouder om meerwaarde te leveren in de vorm van advies.”

De diensten van een bank zijn opgebouwd uit allerlei stukjes. Zie het als bouwstenen. Oorspronkelijk werden deze bouwstenen alleen gebruikt door de bank zelf.

Hoe kunnen grote banken concurreren met nieuwe slimme partijen?
“Om klanten in hun behoeften te voorzien is het noodzakelijk dat gevestigde bedrijven samen optrekken. ‘Nieuwe’ spelers als Knab, Moneybird en Tink kunnen razendsnel ontwikkelen, omdat ze met een schone lei beginnen. Bedrijven als Rabobank en SnelStart hebben tientallen jaren gegevens verzameld en diensten geleverd, en hun systemen zijn daarop ingericht. Deze jarenlange legacy is zowel een uitdaging als een voordeel. Aan de ene kant kost het meer tijd en geld om deze bestaande systemen klaar te stomen voor de nieuwe manier van dienstverlening. Anderzijds is juist de ervaring en rijke voorraad aan data een grote plus. Het stelt ons in staat accurate voorspellingen te doen en financiële adviezen te geven. Zo creëren we meerwaarde voor de klant. We bestaan voor en door onze klanten.” 


Hoe kijk je naar deze nieuwe partijen die betaaloplossingen aanbieden?
“Het is dubbel. We zijn wel eens jaloers dat zij zo hard gaan, omdat ze geen ‘ballast’ hebben van bestaande systemen en processen. Daarentegen moeten we niet vergeten dat wij veel verder zijn qua ervaring en dataverzameling. Ons productaanbod is zeer volledig en we bedienen een overgroot deel van de Nederlandse ondernemers. Dat is van onschatbaar belang. We blijven bijsturen zodat we het verschil kunnen maken voor de klant. Dat betekent dat we meer moeten samenwerken met andere partijen, zoals boekhoudsoftware-aanbieders. Gelukkig zit samenwerken in ons bloed.”

Platforms als Spotify, Netflix en Thuisbezorgd hebben de gebruiksvriendelijkheidlat hoog gelegd.

Banking-as-a-Service, wat is dat eigenlijk?
“De diensten van een bank zijn opgebouwd uit allerlei stukjes, zoals data, modellen en klantreizen. Zie het als bouwstenen. Oorspronkelijk werden deze bouwstenen alleen gebruikt door de bank zelf. Klanten moesten naar de bank toe voor financiële zaken. Embedded Finance maakt het mogelijk dat wij naar hen komen. De rol van de bank verandert daarmee; we bieden onze bouwstenen aan platforms, ‘as a service’. Denk aan boekhoudsoftware en apps die inzicht geven in uitgaven of beleggingen.”


Hoe krijgen platforms toegang tot deze bouwstenen?  
“Met gebruik van API’s. Dit zijn software-interfaces die zorgen dat verschillende systemen met elkaar kunnen ‘praten’. Als het om uitwisseling van data gaat, gebeurt dit natuurlijk alleen met toestemming van de klant – de eigenaar van de data.”


Wat heeft deze ontwikkeling
op gang gebracht?

“Platforms als Spotify, Netflix en Thuisbezorgd hebben de gebruiksvriendelijkheidlat hoog gelegd. Informatie moet direct beschikbaar zijn; meer dan 82 miljoen nummers zijn binnen handbereik via Spotify. Simpel en snel. Klanten zijn dit dermate gewend, dat ze dit ook van financiële dienstverlening verwachten. Deze behoefte is niet nieuw, maar door PSD2 hebben ontwikkelingen binnen de financiële sector een vlucht genomen.”


De klant is koning? 
“Altijd. Maar ‘de klant is eigenaar’ past nog beter. De bank heeft klantdata in beheer en garandeert de veiligheid, maar de gegevens zijn van de klant. Die kiest waar hij zijn data wil inzien en gebruiken. Nieuwe toetreders spelen hier handig op in met slimme businessmodellen. Dit is een grote drijfveer voor banken om hun klantbeleving en dienstverlening te optimaliseren.”