“Wij vertaalden het idee van de ouderwetse geldpotjes naar de 21e eeuw. Ideaal om de juiste bedragen apart te zetten en te zien hoeveel geld je
écht hebt.”
Innovator Flow
Daan van Klinken
GELDSTROMEN BEHEREN
Geldbeheer-innovatie Flow haalde miljoenen euro’s aan investeringsgeld op. In 2021 deden zelfs twee investeerders van televisieprogramma Dragons’ Den een bod van 1,5 miljoen euro voor 20 procent van de aandelen. Het Financieele Dagblad verkoos Flow-CEO Daan van Klinken in 2023 tot FD Talent. Nu helpt Daan als productmanager om bankieren in SnelStart te integreren: “Boekhouders gaan hier heel blij van worden.”
TEKST Niels Hoorn
FOTOGRAFIE Mariska de Groot en Erikjan Koopmans

SnelStart is een (boekhoud)softwaredienstverlener en geen bank. Bankdiensten worden geleverd door onze partner Adyen N.V.
< Naar vorig artikel
Naar volgend artikel >
“In plaats van slecht nieuws brengen, kunnen boekhouders meer met hun klant vooruitkijken.”


Je gaf aan dat boekhouders
heel blij gaan worden. Waarom?
“Het levert ze extra tijd en inzicht op als hun klanten bij SnelStart boekhouden én bankieren. Ze hoeven minder op bonnen en facturen te wachten en transacties staan direct goed in de administratie. Belangrijker is dat boekhouders proactiever kunnen adviseren. In plaats van slecht nieuws brengen – ‘je aangifte staat klaar, helaas heb je onvoldoende geld op je rekening’ – kunnen ze met hun klant vooruitkijken. Hoe ziet het komende jaar eruit? Welke percentages stellen we in voor digitale potjes? De combinatie boekhouden-bankieren gaat boekhouders én hun klanten heel veel opleveren.”
Heb je meer voorbeelden?
“Je kunt ook zien welke uitgaven eraan komen. Dit geeft meer inzicht en overzicht, want je ziet hoeveel geld er écht beschikbaar is. En staat er een btw-aangifte klaar? Dan kun je die in één klik aftikken, zonder gegevens over te zetten. Denk bijvoorbeeld ook aan functionaliteiten als tap-to-pay. Heeft een schilder zijn klus afgerond? Dan kan de klant direct afrekenen door de betaalpas tegen de smartphone van de schilder te houden. Het geld staat meteen op de rekening, het is direct verwerkt in de boekhouding en de factuur wordt automatisch naar de klant gestuurd. Dit kan alleen als boekhouden en bankieren in één applicatie zitten.”
Je bent productmanager voor SnelStart Bankieren. Wat houdt dat in?
“Ik werk vanuit Flow heel nauw samen met SnelStart. Onze expertise is zorgen voor betrouwbare en veilige functionaliteiten, die fijn werken voor de gebruiker en die perfect passen bij SnelStart. We adviseren en helpen intern intensief mee met het bouwen, de lancering en het doorontwikkelen. Sommige functionaliteiten zijn direct beschikbaar, andere voegen we later toe.”
En dat lukte!
“Veel mensen geloofden in ons product en we haalden vrij snel miljoenen investeringsgeld binnen. In 2018 startten we als ‘Flow Your Money’, de app om geldstromen te digitaliseren. Inmiddels gebruiken duizenden ondernemers de app en zijn we volop doorontwikkeld. Sinds dit jaar heten we Flow en leveren we technologie waarmee bedrijven naadloos kunnen bankieren, inclusief relevante betalingsfuncties en geautomatiseerd geldbeheer. Hierbij werken we nauw samen met partners als Adyen.”
Werkt SnelStart Bankieren
met deze technologie?
“SnelStart is één van de voorlopers. De software van SnelStart maakte al duizenden boekhouders en ruim 140.000 ondernemers blij. Maar naast hun boekhouding hebben zij ook een zakelijke rekening. De boekhoud- en bankierenapplicatie gebruiken ze constant naast elkaar. Overboeken, betalen, gegevens uitwisselen. Hoe mooi is het als ondernemers via SnelStart kunnen boekhouden én bankieren? Dit vermindert onnodig werk zoals het overtypen van betaalgegevens en het bijhouden van koppelingen en het biedt voordelen die traditionele zakelijke banken missen, zoals eenvoudige toegang tot financiële diensten. Het resultaat: meer tijd voor ondernemen en een vlottere financiële afhandeling.”
Kun je een concreet voorbeeld
geven van zo’n vlottere financiële
afhandeling?
“Stel dat een ondernemer een bureaustoel koopt bij de Gamma. Dan is de pinbetaling binnen een honderdste van een seconde verwerkt in de administratie. De ondernemer krijgt direct een notificatie op zijn smartphone: upload het bonnetje! Die heeft de bon waarschijnlijk nog in zijn hand, dus hij kan meteen een foto maken. Alles staat meteen goed in zijn boekhouding. Ik noem het gekscherend wel eens broekhouden: boekhouden vanuit de broekzak. Handig voor boekhouders, want ze hoeven niet achter die bonnen aan te jagen.”
Daan, wat maakt Flow zo gewild?
“Wij vertaalden het idee van de ouderwetse geldpotjes naar de 21e eeuw. Ondernemers en consumenten kunnen digitaal hun bankrekeningen koppelen en hun inkomsten snel en automatisch verdelen. Ideaal om de juiste bedragen apart te zetten voor de belasting of om te zien hoeveel geld je écht hebt.”
En zo’n app was er nog niet?
“Nee! Toen ik ging freelancen bij ING-startup Yolt zette ik elke maand het salaris apart dat ik eerder in loondienst ontving. De rest was voor mijn bedrijf. Elke maand verrichtte ik weer dezelfde handelingen. Ik dacht: kan dit niet automatisch? Ook merkte ik dat veel collega-freelancers niets apart zetten. Zij gaven zoveel van hun inkomsten uit dat ze in de problemen kwamen. Ik ontdekte dat veel meer mensen geholpen zouden zijn bij een geautomatiseerde geldverdeler.”
Toen besloot je dat zelf maar op te zetten…
“Precies. Niels Mulder (campagnon, red.) en ik hadden een goed idee, maar geen ontwikkelaars om het uit te voeren. Via Airbnb huurden we een weekend lang een alpacaboerderij in Drenthe en daar organiseerden we een hackaton waarvoor we softwareontwikkelaars uitnodigden. Hun opdracht: ontwikkel een app die koppelt met de bank en die geldstromen kan verdelen. Dit kregen we in één weekend werkend.”
Konden jullie met deze app meteen de markt op?
“Onze ‘hackaton-app’ werd meteen opgepikt door internetondernemer en trendwatcher Alexander Klöpping. En Bunq Bank nam contact op, want een digitale potjesverdeler bleek een veelgevraagde functionaliteit. Ons plan was om de definitieve app met eigen geld te bouwen. Vervolgens werd de PSD2-regelgeving gelanceerd, hadden we zware vergunningen nodig en bleek dat het een duur, lastig en langdurig traject zou worden. Omdat we wisten dat er veel animo voor was, besloten we uit te zoeken hoe we het tóch voor elkaar konden krijgen.”
Innovator Flow
Daan van Klinken
TEKST Niels Hoorn
FOTOGRAFIE Mariska de Groot en Erikjan Koopmans
Geldbeheer-innovatie Flow haalde miljoenen euro’s aan investeringsgeld op. In 2021 deden zelfs twee investeerders van televisieprogramma Dragons’ Den een bod van 1,5 miljoen euro voor 20 procent van de aandelen. Het Financieele Dagblad verkoos Flow-CEO Daan van Klinken in 2023 tot FD Talent. Nu helpt Daan als productmanager om bankieren in SnelStart te integreren: “Boekhouders gaan hier heel blij van worden.”

GELDSTROMEN BEHEREN
Je gaf aan dat boekhouders
heel blij gaan worden. Waarom?
“Het levert ze extra tijd en inzicht op als hun klanten bij SnelStart boekhouden én bankieren. Ze hoeven minder op bonnen en facturen te wachten en transacties staan direct goed in de administratie. Belangrijker is dat boekhouders proactiever kunnen adviseren. In plaats van slecht nieuws brengen – ‘je aangifte staat klaar, helaas heb je onvoldoende geld op je rekening’ – kunnen ze met hun klant vooruitkijken. Hoe ziet het komende jaar eruit? Welke percentages stellen we in voor digitale potjes? De combinatie boekhouden-bankieren gaat boekhouders én hun klanten heel veel opleveren.”
“In plaats van slecht nieuws brengen, kunnen boekhouders meer met hun klant vooruitkijken.”
Heb je meer voorbeelden?
“Je kunt ook zien welke uitgaven eraan komen. Dit geeft meer inzicht en overzicht, want je ziet hoeveel geld er écht beschikbaar is. En staat er een btw-aangifte klaar? Dan kun je die in één klik aftikken, zonder gegevens over te zetten. Denk bijvoorbeeld ook aan functionaliteiten als tap-to-pay. Heeft een schilder zijn klus afgerond? Dan kan de klant direct afrekenen door de betaalpas tegen de smartphone van de schilder te houden. Het geld staat meteen op de rekening, het is direct verwerkt in de boekhouding en de factuur wordt automatisch naar de klant gestuurd. Dit kan alleen als boekhouden en bankieren in één applicatie zitten.”
Je bent productmanager voor SnelStart Bankieren. Wat houdt dat in?
“Ik werk vanuit Flow heel nauw samen met SnelStart. Onze expertise is zorgen voor betrouwbare en veilige functionaliteiten, die fijn werken voor de gebruiker en die perfect passen bij SnelStart. We adviseren en helpen intern intensief mee met het bouwen, de lancering en het doorontwikkelen. Sommige functionaliteiten zijn direct beschikbaar, andere voegen we later toe.”
En dat lukte!
“Veel mensen geloofden in ons product en we haalden vrij snel miljoenen investeringsgeld binnen. In 2018 startten we als ‘Flow Your Money’, de app om geldstromen te digitaliseren. Inmiddels gebruiken duizenden ondernemers de app en zijn we volop doorontwikkeld. Sinds dit jaar heten we Flow en leveren we technologie waarmee bedrijven naadloos kunnen bankieren, inclusief relevante betalingsfuncties en geautomatiseerd geldbeheer. Hierbij werken we nauw samen met partners als Adyen.”
Werkt SnelStart Bankieren
met deze technologie?
“SnelStart is één van de voorlopers. De software van SnelStart maakte al duizenden boekhouders en ruim 140.000 ondernemers blij. Maar naast hun boekhouding hebben zij ook een zakelijke rekening. De boekhoud- en bankierenapplicatie gebruiken ze constant naast elkaar. Overboeken, betalen, gegevens uitwisselen. Hoe mooi is het als ondernemers via SnelStart kunnen boekhouden én bankieren? Dit vermindert onnodig werk zoals het overtypen van betaalgegevens en het bijhouden van koppelingen en het biedt voordelen die traditionele zakelijke banken missen, zoals eenvoudige toegang tot financiële diensten. Het resultaat: meer tijd voor ondernemen en een vlottere financiële afhandeling.”
Kun je een concreet voorbeeld
geven van zo’n vlottere financiële
afhandeling?
“Stel dat een ondernemer een bureaustoel koopt bij de Gamma. Dan is de pinbetaling binnen een honderdste van een seconde verwerkt in de administratie. De ondernemer krijgt direct een notificatie op zijn smartphone: upload het bonnetje! Die heeft de bon waarschijnlijk nog in zijn hand, dus hij kan meteen een foto maken. Alles staat meteen goed in zijn boekhouding. Ik noem het gekscherend wel eens broekhouden: boekhouden vanuit de broekzak. Handig voor boekhouders, want ze hoeven niet achter die bonnen aan te jagen.”
Daan, wat maakt Flow zo gewild?
“Wij vertaalden het idee van de ouderwetse geldpotjes naar de 21e eeuw. Ondernemers en consumenten kunnen digitaal hun bankrekeningen koppelen en hun inkomsten snel en automatisch verdelen. Ideaal om de juiste bedragen apart te zetten voor de belasting of om te zien hoeveel geld je écht hebt.”
En zo’n app was er nog niet?
“Nee! Toen ik ging freelancen bij ING-startup Yolt zette ik elke maand het salaris apart dat ik eerder in loondienst ontving. De rest was voor mijn bedrijf. Elke maand verrichtte ik weer dezelfde handelingen. Ik dacht: kan dit niet automatisch? Ook merkte ik dat veel collega-freelancers niets apart zetten. Zij gaven zoveel van hun inkomsten uit dat ze in de problemen kwamen. Ik ontdekte dat veel meer mensen geholpen zouden zijn bij een geautomatiseerde geldverdeler.”
Toen besloot je dat zelf maar op te zetten…
“Precies. Niels Mulder (campagnon, red.) en ik hadden een goed idee, maar geen ontwikkelaars om het uit te voeren. Via Airbnb huurden we een weekend lang een alpacaboerderij in Drenthe en daar organiseerden we een hackaton waarvoor we softwareontwikkelaars uitnodigden. Hun opdracht: ontwikkel een app die koppelt met de bank en die geldstromen kan verdelen. Dit kregen we in één weekend werkend.”
Konden jullie met deze app meteen de markt op?
“Onze ‘hackaton-app’ werd meteen opgepikt door internetondernemer en trendwatcher Alexander Klöpping. En Bunq Bank nam contact op, want een digitale potjesverdeler bleek een veelgevraagde functionaliteit. Ons plan was om de definitieve app met eigen geld te bouwen. Vervolgens werd de PSD2-regelgeving gelanceerd, hadden we zware vergunningen nodig en bleek dat het een duur, lastig en langdurig traject zou worden. Omdat we wisten dat er veel animo voor was, besloten we uit te zoeken hoe we het tóch voor elkaar konden krijgen.”