Productregisseur
SnelStart
Ben Schraag
Risk & compliance
officer SnelStart
Fabianne Koopman
“SnelStart wil
bijdragen aan de
betrouwbaarheid
en veiligheid van
het financiële
stelsel, maar wil het
klantonderzoek ook
gemakkelijk maken voor de klanten.”
Zeker veilig
TEKST Marjolijne van der Ven
FOTOGRAFIE Simone Janssen
Het Ken-uw-klant-principe is een basisvoorwaarde binnen de financiële dienstverlening. Financiële organisaties zijn verplicht klantonderzoek uit te voeren. Voor Productregisseur Ben Schraag en Risk & compliance officer Fabianne Koopman bij SnelStart ligt de uitdaging daarbij in het bereiken van een goede balans tussen klantvriendelijkheid en veiligheid.
SnelStart is een (boekhoud)softwaredienstverlener en geen bank. Bankdiensten worden geleverd door onze partner Adyen N.V.
< Naar vorig artikel
Naar volgend artikel >
“We blijven de processen rondom het klantonderzoek verder optimaliseren en automatiseren, voor meer snelheid en gemak voor de klant.”
Goede klantbeleving
Ben en Fabianne zijn nauw betrokken bij de totstandkoming en de implementatie van het Ken-uw-klant-beleid bij SnelStart. Fabianne vertelt dat veel organisaties net als SnelStart uitdagingen ervaren bij de implementatie van een Ken-uw-klant-beleid. “SnelStart wil bijdragen aan de betrouwbaarheid en veiligheid van het financiële stelsel, maar we willen het klantonderzoek ook gemakkelijk maken voor onze klanten. Voor het klantonderzoek moet een klant echter informatie aanleveren die hij niet altijd direct voorhanden heeft.”
Ben onderschrijft het belang van een goede klantbeleving: “We maken het proces voor klanten makkelijker door een koppeling met de KVK. En veel klanten kunnen zich snel en gemakkelijk identificeren met behulp van iDIN, een dienst ontwikkeld door banken. De bank waarbij de ondernemer zijn privérekening heeft, bevestigt met iDIN zijn identiteit.” SnelStart heeft een deel van het klantonderzoek geautomatiseerd. Dat zorgt voor een snellere afwikkeling. “Dat is ook prettiger voor de klant”, benadrukt Ben. Daarnaast valt of staat de klantbeleving met een goede uitleg. “Klanten zijn niet gewend dat een organisatie als SnelStart klantonderzoek doet. We leggen daarom alle stappen goed uit.”
Keuzes bij het beleid
Ben geeft aan dat het klantonderzoek bij SnelStart heel zorgvuldig en doordacht is opgezet. “We zochten bijvoorbeeld naar een goede oplossing voor het screenen en monitoren van ondernemers die geen klant van SnelStart zijn, maar voor wie wel een administratie wordt bijgehouden in de SnelStart-software. Dat was niet in lijn met de richtlijnen van De Nederlandse Bank.”
“We moeten exact weten wie onze klanten zijn”, vervolgt Ben. “Daarom hebben we ervoor gekozen dat de SnelStart Bankkoppeling door de ondernemer persoonlijk moet worden aangevraagd, vanuit een online administratie die op zijn eigen naam staat.”
Gemak en efficiëntie
Kijkend naar de toekomst, staat het verder verbeteren van de klantbeleving centraal. “We blijven de processen rondom het klantonderzoek verder optimaliseren en automatiseren, voor meer snelheid en gemak voor de klant”, vertelt Fabianne. “Dat past bij SnelStart en ik werk daar graag aan mee. We willen helpen de integriteit van het financiële stelsel te beschermen, maar wél op de SnelStart-manier door het klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Dat maakt mijn werk bij SnelStart zo leuk.”
Bescherming tegen financiële criminaliteit
Voordat een organisatie een klant accepteert voor betaaldiensten, wordt de klant geïdentificeerd (is de klant wie hij zegt dat hij is?) en gescreend (kan hij een risico vormen?). Dit heeft te maken met de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wetgeving heeft als doel de samenleving te beschermen tegen financiële criminaliteit. Daarnaast is het voor financiële organisaties zelf van groot belang om zorgvuldig klantonderzoek toe te passen, om integriteitsrisico’s te minimaliseren en reputatieschade te voorkomen.
Ook na het accepteren van de klant moeten financiële organisaties klantonderzoek doen; kan deze persoon klant blijven? Dit onderzoek bestaat uit het monitoren van transacties, net zoals bij een bank. Klanten merken daar meestal niets van, tenzij iets ongewoons naar voren komt. De diepgang van het klantonderzoek is afhankelijk van de risicocategorie waarin iemand valt. Klanten met een laag risico krijgen een eenvoudige screening en klanten met een hoger risicoprofiel een strengere screening. Sommige organisaties gebruiken Engelse termen in deze context. Het Ken-uw-klant-principe wordt dan Know Your Customer (KYC) genoemd en Customer Due Diligence (CDD) duidt het klantonderzoek aan.
Het Ken-uw-klant-principe is een basisvoorwaarde binnen de financiële dienstverlening. Financiële organisaties zijn verplicht klantonderzoek uit te voeren. Voor Productregisseur Ben Schraag en Risk & compliance officer Fabianne Koopman bij SnelStart ligt de uitdaging daarbij in het bereiken van een goede balans tussen klantvriendelijkheid en veiligheid.
Zeker veilig
TEKST Marjolijne van der Ven
FOTOGRAFIE Simone Janssen
Bescherming tegen financiële criminaliteit
Voordat een organisatie een klant accepteert voor betaaldiensten, wordt de klant geïdentificeerd (is de klant wie hij zegt dat hij is?) en gescreend (kan hij een risico vormen?). Dit heeft te maken met de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Deze wetgeving heeft als doel de samenleving te beschermen tegen financiële criminaliteit. Daarnaast is het voor financiële organisaties zelf van groot belang om zorgvuldig klantonderzoek toe te passen, om integriteitsrisico’s te minimaliseren en reputatieschade te voorkomen.
Ook na het accepteren van de klant moeten financiële organisaties klantonderzoek doen; kan deze persoon klant blijven? Dit onderzoek bestaat uit het monitoren van transacties, net zoals bij een bank. Klanten merken daar meestal niets van, tenzij iets ongewoons naar voren komt. De diepgang van het klantonderzoek is afhankelijk van de risicocategorie waarin iemand valt. Klanten met een laag risico krijgen een eenvoudige screening en klanten met een hoger risicoprofiel een strengere screening. Sommige organisaties gebruiken Engelse termen in deze context. Het Ken-uw-klant-principe wordt dan Know Your Customer (KYC) genoemd en Customer Due Diligence (CDD) duidt het klantonderzoek aan.
“We blijven de processen rondom het klantonderzoek verder optimaliseren en automatiseren, voor meer snelheid en gemak voor de klant.”
Goede klantbeleving
Ben en Fabianne zijn nauw betrokken bij de totstandkoming en de implementatie van het Ken-uw-klant-beleid bij SnelStart. Fabianne vertelt dat veel organisaties net als SnelStart uitdagingen ervaren bij de implementatie van een Ken-uw-klant-beleid. “SnelStart wil bijdragen aan de betrouwbaarheid en veiligheid van het financiële stelsel, maar we willen het klantonderzoek ook gemakkelijk maken voor onze klanten. Voor het klantonderzoek moet een klant echter informatie aanleveren die hij niet altijd direct voorhanden heeft.”
Ben onderschrijft het belang van een goede klantbeleving: “We maken het proces voor klanten makkelijker door een koppeling met de KVK. En veel klanten kunnen zich snel en gemakkelijk identificeren met behulp van iDIN, een dienst ontwikkeld door banken. De bank waarbij de ondernemer zijn privérekening heeft, bevestigt met iDIN zijn identiteit.” SnelStart heeft een deel van het klantonderzoek geautomatiseerd. Dat zorgt voor een snellere afwikkeling. “Dat is ook prettiger voor de klant”, benadrukt Ben. Daarnaast valt of staat de klantbeleving met een goede uitleg. “Klanten zijn niet gewend dat een organisatie als SnelStart klantonderzoek doet. We leggen daarom alle stappen goed uit.”
Keuzes bij het beleid
Ben geeft aan dat het klantonderzoek bij SnelStart heel zorgvuldig en doordacht is opgezet. “We zochten bijvoorbeeld naar een goede oplossing voor het screenen en monitoren van ondernemers die geen klant van SnelStart zijn, maar voor wie wel een administratie wordt bijgehouden in de SnelStart-software. Dat was niet in lijn met de richtlijnen van De Nederlandse Bank.”
“We moeten exact weten wie onze klanten zijn”, vervolgt Ben. “Daarom hebben we ervoor gekozen dat de SnelStart Bankkoppeling door de ondernemer persoonlijk moet worden aangevraagd, vanuit een online administratie die op zijn eigen naam staat.”
Gemak en efficiëntie
Kijkend naar de toekomst, staat het verder verbeteren van de klantbeleving centraal. “We blijven de processen rondom het klantonderzoek verder optimaliseren en automatiseren, voor meer snelheid en gemak voor de klant”, vertelt Fabianne. “Dat past bij SnelStart en ik werk daar graag aan mee. We willen helpen de integriteit van het financiële stelsel te beschermen, maar wél op de SnelStart-manier door het klanten zo makkelijk mogelijk te maken. Dat maakt mijn werk bij SnelStart zo leuk.”