Bruggen bouwen tussen leren en doen

Algemeen directeur SnelStart

Herman Weessies

VISIE

Hoe komt het toch dat de werkpraktijk zelden het uitgangspunt is voor opleidingen? Juist nu duizenden bedrijven staan te springen om mensen die direct inzetbaar zijn, is er behoeften aan onderwijs dat écht aansluit op de praktijk. Als directeur van een softwarebedrijf dat dagelijks werkt met ondernemers en accountants, vond ik dat we iets moesten doen. We hebben die handschoen opgepakt, en het is mooi om te zien hoeveel dat nu al in beweging brengt.

TEKST Herman Weessies
FOTOGRAFIE Valentina Zwertbroek

“Onderwijs moet zich aanpassen aan mensen, niet andersom."

“Er is een grote groep studenten die liever bezig is. Die willen werken én leren."

“Op SnelStart Academy leren mensen vaardigheden die ze morgen kunnen toepassen.”

Brug tussen werelden
Om dat te stimuleren zeg ik vaak: ‘Wij zijn geen boekhoudsoftwareleverancier’. Om er na een korte pauze aan toe te voegen: ‘We zijn een klantenbedrijf. We willen problemen oplossen. Soms is dat een nieuwe dienst of functionaliteit. Maar steeds vaker is het iets anders: iemand die een vak wil leren, iemand die wil groeien’. 

We zijn pas net begonnen. SnelStart Academy groeit — in mogelijkheden, inhoud en ambitie. Nu helpen we vooral klanten. Maar wie weet kunnen we op termijn ook online onderwijs over de hele wereld bereikbaar maken voor wie er nu buiten valt. Ook dát sluit aan bij onze overtuiging: onderwijs moet voor iedereen zijn. 

Want de kloof tussen leren en doen is er nog steeds. Maar als wij daar met onze kennis, visie en opleidingen iets aan kunnen bijdragen — dan pakken we die handschoen elke dag opnieuw op. 

Andersom leren
We zijn nog lang niet klaar. We zien mogelijkheden op het gebied van AI, datasecurity, HR en wet- en regelgeving. Stel dat een ondernemer aan de slag wil met e-commerce —
dan kan hij een havo-uitstromer aannemen, zelf als mentor optreden op de werkvloer, en wij verzorgen één dag in de week de mbo-kennis. Werken en leren gaan hand in hand. 

Dat doen we nu al in mbo en hbo. En in de toekomst wellicht ook academisch. Wat er ook verandert in het vak: wij kunnen daar razendsnel een opleidingsaanbod voor ontwikkelen. Altijd gebaseerd op de vraag uit de praktijk. 

En bedrijven staan in de rij voor die slimme doeners. Alleen moeten we wel zorgen dat ze instromen. Want boekhouders beoefenen bijvoorbeeld een prachtig vak — het financiële hart van een bedrijf. Te weinig mensen weten hoe leuk dat is. Maar die mensen zijn er. Heel veel. Er is gewoon een grote groep studenten die liever bezig is. Die willen werken én leren. 

Onze kracht zit in de praktijk. We bouwen opleidingen samen met ondernemers en kantoren. Niet op basis van een abstract curriculum dat tien jaar mee moet, maar op de werkelijke vraag van nu. We willen mensen opleiden die écht van waarde zijn. En dat lukt alleen als je het andersom denkt: eerst begrijpen wat het werk vraagt en wie het werk doet, dan pas bedenken wat je moet leren. 

'Briljant!'
De twijfelende geluiden van toen hoor ik eigenlijk niet meer. Tijdens een regio-event in Alkmaar plakte iemand een geeltje op ons Academy-plan met de tekst ‘BRILJANT!’. In Tilburg vroeg een boekhouder of we konden helpen bij de overdracht van zijn kantoor aan twee medewerkers. Dan weet ik: dit is waarvoor we dit doen. We bieden ook een hbo-opleiding Business Management. Want een kantoor overnemen vraagt om meer dan accountancykennis. Denk aan HR, strategie en ondernemerschap. Precies dát willen we meegeven. 

Onderwijs voor iedereen
Ook als ouder merkte ik hoe lastig het reguliere onderwijs kan zijn. Onze kinderen verloren ook moed en motivatie tijdens de middelbareschoolperiode. Dat geeft pittige dilemma’s en veroorzaakt veel stress. Bij hen én bij ons als ouders. Je wilt dat het goed gaat, maar ervaart ook dat je het systeem niet naar je situatie kunt zetten. 

Onder meer door deze ervaringen raakte ik betrokken bij Stichting Onderwijsconsulenten. De stichting helpt scholen en ouders bij het vinden van passend onderwijs voor kinderen die uitvallen. In Nederland zitten 11.000 kinderen thuis omdat het onderwijs voor hen niet werkt. Ik heb me hier jarenlang voor ingezet, in diverse bestuursfuncties. Het leerde me opnieuw: onderwijs moet zich aanpassen aan mensen, niet andersom.

SnelStart Academy
Toen de kans kwam om Essenzo over te nemen, hoefde ik niet lang na te denken. Ik had er zelf gewerkt en vond het een school die laat zien hoe onderwijs wél kan werken. Zeker voor mensen die veel in hun mars hebben, maar in traditionele onderwijsvormen niet tot bloei komen. Kleinschalig, persoonlijk, en sterk in het combineren van theorie en praktijk. Inmiddels vormt Essenzo de didactische basis van iets groters: SnelStart Academy.

 SnelStart Academy is het educatieve verlengstuk van SnelStart. Hier leren mensen vaardigheden die ze morgen kunnen toepassen. Van boekhouden tot creditmanagement. Van fiscale kennis tot soft skills, zoals adviseren. En niet alleen voor boekhouders — dit model werkt net zo goed voor andere sectoren, zoals installatie of e-commerce. 

We bieden e-learnings, masterclasses en opleidingen op mbo- en hbo-niveau. Voor starters, zij-instromers en ervaren krachten die willen doorgroeien. Denk aan onze masterclass ‘Adviseren voor boekhouders’ of een opleiding over rapportages maken, gekoppeld aan onze eigen software. 

Onze keuze om met SnelStart in opleidingen te investeren, baseerde ik op verschillende gesprekken met boekhouders die hun nood uitten over het tekort aan personeel. ‘Als we ze daar toch mee konden helpen’, dacht ik vaak. En daarop volgend: ‘ik wil onze klanten helpen, dit moeten we gewoon gaan doen’. 
 
In 2021 namen we Essenzo Business School over. Sommigen vonden het moeilijk om dat serieus te nemen — een softwarebedrijf dat opleidingen aanbiedt? Maar voor mij voelde het logisch. Opleiden moest onderdeel worden van wie we als SnelStart zijn. Niet vanuit marketingoogpunt, maar als échte oplossing. Voor bedrijven die personeel zoeken én voor studenten die willen leren in de context van hun werk. 

Talenten herkennen en verder helpen
Bij mij kriebelde de wens om praktijk en onderwijs dichter bij elkaar te brengen al langer. Zelf liep ik al vroeg tegen het systeem aan. Al vanaf de lagere school paste ik er niet goed in, het gevolg was een schooladvies dat niet aansloot bij wie ik was en hoe mijn talenten tot ontplooiing konden komen. Voor de goede orde: het zou me een lief ding waard zijn als we met elkaar af konden komen van het denken in ‘lager en hoger’ als kwalificaties van het onderwijs. Mijn punt is daarom ook uitsluitend dat het gaat om het herkennen en motiveren van ieders talent. En in mijn geval had een ander type onderwijs waarschijnlijk beter gepast. 

Vanaf de plaats waar ik opgroeide waren er na de lagere school een aantal opties. De keuze voor mijn middelbare school werd gegrond op een aantal factoren en het schooladvies woog zwaar. De middelbare school haalde ik met twee vingers in de neus, maar vaak voelde ik me onbegrepen. De combinatie met een aantal andere omstandigheden in mijn jonge leven zorgde dat ik mezelf ongeschikt achtte voor doorleren. 

Later, in een academische werkomgeving, merkte ik hoe het gebrek aan een ‘papieren’ achtergrond me beperkte. Tot een assessment uitwees dat ik ‘academisch plus’ werk- en denkniveau had. Dat voelde als een opluchting. Eindelijk begreep ik waarom ik me altijd zo ‘anders’ had gevoeld. 

Algemeen directeur SnelStart

Herman Weessies

Bruggen bouwen tussen leren en doen

TEKST Herman Weessies
FOTOGRAFIE Valentina Zwertbroek

Hoe komt het toch dat de werkpraktijk zelden het uitgangspunt is voor opleidingen? Juist nu duizenden bedrijven staan te springen om mensen die direct inzetbaar zijn, is er behoeften aan onderwijs dat écht aansluit op de praktijk. Als directeur van een softwarebedrijf dat dagelijks werkt met ondernemers en accountants, vond ik dat we iets moesten doen. We hebben die handschoen opgepakt, en het is mooi om te zien hoeveel dat nu al in beweging brengt.

VISIE

Brug tussen werelden
Om dat te stimuleren zeg ik vaak: ‘Wij zijn geen boekhoudsoftwareleverancier’. Om er na een korte pauze aan toe te voegen: ‘We zijn een klantenbedrijf. We willen problemen oplossen. Soms is dat een nieuwe dienst of functionaliteit. Maar steeds vaker is het iets anders: iemand die een vak wil leren, iemand die wil groeien’. 

We zijn pas net begonnen. SnelStart Academy groeit — in mogelijkheden, inhoud en ambitie. Nu helpen we vooral klanten. Maar wie weet kunnen we op termijn ook online onderwijs over de hele wereld bereikbaar maken voor wie er nu buiten valt. Ook dát sluit aan bij onze overtuiging: onderwijs moet voor iedereen zijn. 

Want de kloof tussen leren en doen is er nog steeds. Maar als wij daar met onze kennis, visie en opleidingen iets aan kunnen bijdragen — dan pakken we die handschoen elke dag opnieuw op. 

'Briljant!'
De twijfelende geluiden van toen hoor ik eigenlijk niet meer. Tijdens een regio-event
in Alkmaar plakte iemand een geeltje op ons Academy-plan met de tekst ‘BRILJANT!’. In Tilburg vroeg een boekhouder of we konden helpen bij de overdracht van zijn kantoor aan twee medewerkers. Dan weet ik: dit is waarvoor we dit doen. We bieden ook een hbo-opleiding Business Management. Want een kantoor overnemen vraagt om meer dan accountancykennis. Denk aan HR, strategie en ondernemerschap. Precies dát willen we meegeven. 

Andersom leren
We zijn nog lang niet klaar. We zien mogelijkheden op het gebied van AI, datasecurity, HR en wet- en regelgeving. Stel dat een ondernemer aan de slag wil met e-commerce — dan kan hij een havo-uitstromer aannemen, zelf als mentor optreden op de werkvloer, en wij verzorgen één dag in de week de mbo-kennis. Werken en leren gaan hand in hand. 

Dat doen we nu al in mbo en hbo. En in de toekomst wellicht ook academisch. Wat er ook verandert in het vak: wij kunnen daar razendsnel een opleidingsaanbod voor ontwikkelen. Altijd gebaseerd op de vraag uit de praktijk. 

En bedrijven staan in de rij voor die slimme doeners. Alleen moeten we wel zorgen dat ze instromen. Want boekhouders beoefenen bijvoorbeeld een prachtig vak — het financiële hart van een bedrijf. Te weinig mensen weten hoe leuk dat is. Maar die mensen zijn er. Heel veel. Er is gewoon een grote groep studenten die liever bezig is. Die willen werken én leren. 

Onze kracht zit in de praktijk. We bouwen opleidingen samen met ondernemers en kantoren. Niet op basis van een abstract curriculum dat tien jaar mee moet, maar op de werkelijke vraag van nu. We willen mensen opleiden die écht van waarde zijn. En dat lukt alleen als je het andersom denkt: eerst begrijpen wat het werk vraagt en wie het werk doet, dan pas bedenken wat je moet leren. 

“Er is een grote groep studenten die liever bezig is. Die willen werken én leren."

“Er is een grote groep studenten die liever bezig is. Die willen werken én leren."

Onderwijs voor iedereen
Ook als ouder merkte ik hoe lastig het reguliere onderwijs kan zijn. Onze kinderen verloren ook moed en motivatie tijdens de middelbareschoolperiode. Dat geeft pittige dilemma’s en veroorzaakt veel stress. Bij hen én bij ons als ouders. Je wilt dat het goed gaat, maar ervaart ook dat je het systeem niet naar je situatie kunt zetten. 

Onder meer door deze ervaringen raakte ik betrokken bij Stichting Onderwijsconsulenten. De stichting helpt scholen en ouders bij het vinden van passend onderwijs voor kinderen die uitvallen. In Nederland zitten 11.000 kinderen thuis omdat het onderwijs voor hen niet werkt. Ik heb me hier jarenlang voor ingezet, in diverse bestuursfuncties. Het leerde me opnieuw: onderwijs moet zich aanpassen aan mensen, niet andersom. 

SnelStart Academy
Toen de kans kwam om Essenzo over te nemen, hoefde ik niet lang na te denken. Ik had er zelf gewerkt en vond het een school die laat zien hoe onderwijs wél kan werken. Zeker voor mensen die veel in hun mars hebben, maar in traditionele onderwijsvormen niet tot bloei komen. Kleinschalig, persoonlijk, en sterk in het combineren van theorie en praktijk. Inmiddels vormt Essenzo de didactische basis van iets groters: SnelStart Academy.

 SnelStart Academy is het educatieve verlengstuk van SnelStart. Hier leren mensen vaardigheden die ze morgen kunnen toepassen. Van boekhouden tot creditmanagement. Van fiscale kennis tot soft skills, zoals adviseren. En niet alleen voor boekhouders — dit model werkt net zo goed voor andere sectoren, zoals installatie of e-commerce. 

We bieden e-learnings, masterclasses en opleidingen op mbo- en hbo-niveau. Voor starters, zij-instromers en ervaren krachten die willen doorgroeien. Denk aan onze masterclass ‘Adviseren voor boekhouders’ of een opleiding over rapportages maken, gekoppeld aan onze eigen software. 

We bieden e-learnings, masterclasses en opleidingen op mbo- en hbo-niveau. Voor starters, zij-instromers en ervaren krachten die willen doorgroeien. Denk aan onze masterclass ‘Adviseren voor boekhouders’ of een opleiding over rapportages maken, gekoppeld aan onze eigen software. 

“Op SnelStart Academy leren mensen vaardigheden die ze morgen kunnen toepassen.”

Onze keuze om met SnelStart in opleidingen te investeren, baseerde ik op verschillende gesprekken met boekhouders die hun nood uitten over het tekort aan personeel. ‘Als we ze daar toch mee konden helpen’, dacht ik vaak. En daarop volgend: ‘ik wil onze klanten helpen, dit moeten we gewoon gaan doen’. 
 
In 2021 namen we Essenzo Business School over. Sommigen vonden het moeilijk om dat serieus te nemen — een softwarebedrijf dat opleidingen aanbiedt? Maar voor mij voelde het logisch. Opleiden moest onderdeel worden van wie we als SnelStart zijn. Niet vanuit marketingoogpunt, maar als échte oplossing. Voor bedrijven die personeel zoeken én voor studenten die willen leren in de context van hun werk. 

Talenten herkennen en verder helpen
Bij mij kriebelde de wens om praktijk en onderwijs dichter bij elkaar te brengen al langer. Zelf liep ik al vroeg tegen het systeem aan. Al vanaf de lagere school paste ik er niet goed in, het gevolg was een schooladvies dat niet aansloot bij wie ik was en hoe mijn talenten tot ontplooiing konden komen. Voor de goede orde: het zou me een lief ding waard zijn als we met elkaar af konden komen van het denken in ‘lager en hoger’ als kwalificaties van het onderwijs. Mijn punt is daarom ook uitsluitend dat het gaat om het herkennen en motiveren van ieders talent. En in mijn geval had een ander type onderwijs waarschijnlijk beter gepast. 

Vanaf de plaats waar ik opgroeide waren er na de lagere school een aantal opties. De keuze voor mijn middelbare school werd gegrond op een aantal factoren en het schooladvies woog zwaar. De middelbare school haalde ik met twee vingers in de neus, maar vaak voelde ik me onbegrepen. De combinatie met een aantal andere omstandigheden in mijn jonge leven zorgde dat ik mezelf ongeschikt achtte voor doorleren. 

Later, in een academische werkomgeving, merkte ik hoe het gebrek aan een ‘papieren’ achtergrond me beperkte. Tot een assessment uitwees dat ik ‘academisch plus’ werk- en denkniveau had. Dat voelde als een opluchting. Eindelijk begreep ik waarom ik me altijd zo ‘anders’ had gevoeld.