
VAN DE REDACTIE
Naar volgend artikel >
Wat maakt een beginnend boekhouder of accountant écht goed in zijn vak? Als hij of zij een diploma op zak heeft en weet hoe het moet volgens de regels? Of als diegene op de werkvloer ervaring heeft opgedaan en weet hoe je die kennis in de praktijk brengt?
Die vraag is actueler dan ooit. Onderzoek van SEO en ROA (twee onafhankelijke onderzoeksinstituten voor onderwijs en arbeidsmarkt) laat zien dat de belangrijkste vaardigheden niet op school worden geleerd, maar juist in de praktijk ontstaan. Het gaat om ‘interpersoonlijke vaardigheden’, ‘probleemoplossend vermogen’ en ‘plannen en organiseren’. Precies de competenties die ook in het dagelijkse werk van boekhouders en accountants het verschil gaan maken. Het formele onderwijs speelt slechts een kleine rol in de ontwikkeling van die vaardigheden. Wie zich wil blijven ontwikkelen, leert vooral door te doen.
Tegelijk wordt die praktijk steeds weerbarstiger. De tijd van ‘gewoon boekhouden’ is voorbij. Ondernemers verwachten advies, inzicht en ondersteuning. AI, data en veranderende wetgeving stellen nieuwe eisen aan kantoren én medewerkers. Belangrijk dus dat opleiden meebeweegt met het vak.
In dit magazine leest u hoe wij — samen met klanten en opleiders — werken aan een nieuwe opleidingsroute voor administratief en financieel talent. U leest over het groeipad via e-learning naar mbo en hbo. Over de nieuwe bacheloropleiding ‘Accountancy, Data en Advisering’. En u leest waarom en hoe algemeen directeur Herman Weessies van SnelStart bruggen wil bouwen tussen leren en doen. Verder ontdekt u hoe Gen Z het accountantsvak verandert, waarom leervernieuwer Jos Baeten vindt dat het onderwijs radicaal anders moet, en hoe u zich als werkgever aantrekkelijker positioneert.
Veel leesplezier!
Het redactieteam
Lisette, Niels, Marjolijne, Lucas, Maaike en Valentina
Naar volgend artikel >

Wat maakt een beginnend boekhouder of accountant écht goed in zijn vak? Als hij of zij een diploma op zak heeft en weet hoe het moet volgens de regels? Of als diegene op de werkvloer ervaring heeft opgedaan en weet hoe je die kennis in de praktijk brengt?
Die vraag is actueler dan ooit. Onderzoek van SEO en ROA (twee onafhankelijke onderzoeksinstituten voor onderwijs en arbeidsmarkt) laat zien dat de belangrijkste vaardigheden niet op school worden geleerd, maar juist in de praktijk ontstaan. Het gaat om ‘interpersoonlijke vaardigheden’, ‘probleemoplossend vermogen’ en ‘plannen en organiseren’. Precies de competenties die ook in het dagelijkse werk van boekhouders en accountants het verschil gaan maken. Het formele onderwijs speelt slechts een kleine rol in de ontwikkeling van die vaardigheden. Wie zich wil blijven ontwikkelen, leert vooral door te doen.
Tegelijk wordt die praktijk steeds weerbarstiger. De tijd van ‘gewoon boekhouden’ is voorbij. Ondernemers verwachten advies, inzicht en ondersteuning. AI, data en veranderende wetgeving stellen nieuwe eisen aan kantoren én medewerkers. Belangrijk dus dat opleiden meebeweegt met het vak.
In dit magazine leest u hoe wij — samen met klanten en opleiders — werken aan een nieuwe opleidingsroute voor administratief en financieel talent. U leest over het groeipad via e-learning naar mbo en hbo. Over de nieuwe bacheloropleiding ‘Accountancy, Data en Advisering’. En u leest waarom en hoe algemeen directeur Herman Weessies van SnelStart bruggen wil bouwen tussen leren en doen. Verder ontdekt u hoe Gen Z het accountantsvak verandert, waarom leervernieuwer Jos Baeten vindt dat het onderwijs radicaal anders moet, en hoe u zich als werkgever aantrekkelijker positioneert.
Veel leesplezier!
Het redactieteam
Lisette, Niels, Marjolijne, Lucas, Maaike en Valentina
VAN DE REDACTIE