Recruiter
Rick Ruijter

Talent vinden
TEKST Niels Hoorn
FOTOGRAFIE Valentina Zwertbroek
Het personeelstekort in de branche blijft een probleem. Digitalisering helpt, maar mensen blijven onmisbaar. Recruitmentspecialist Rick Ruijter geeft zes adviezen én een verrassende bonustip om nieuw talent aan te trekken.
Personeelstekort blijft nijpend
Nederland krampt al jaren met een tekort aan arbeidskrachten. Eind 2024 stonden er 108 vacatures tegenover elke 100 werkloze (CBS). Ondernemers gaven eerder al aan dat dit een grote uitdaging vormt: 75 procent ervaart hinder door het tekort aan personeel en bij 35 procent is dit zelfs de grootste belemmering in de bedrijfsvoering. De zakelijke dienstverlening - waaronder boekhoud- en accountantskantoren - is een van de sectoren met de grootste tekorten.
Hoe zorgt u dat uw kantoor wél geschikt personeel aantrekt? Rick Ruijter is specialist in het vinden, binden en boeien van personeel. Hij helpt u op weg met zes praktische tips.
< Naar vorig artikel
Naar volgend artikel >

Werven in een krappe markt
Het vinden van geschikt personeel in de huidige arbeidsmarkt is niet eenvoudig. Maar door uzelf als werkgever aantrekkelijk te positioneren, slim gebruik te maken van uw netwerk en creatief te denken over opleidingsmogelijkheden, vergroot u de kans op succes. Welke van deze tips past u al toe?
Tip 6
Houd sollicitatieproces eenvoudig
Een complex en tijdrovend sollicitatieproces kan kandidaten afschrikken. Maak solliciteren zo makkelijk mogelijk. Platforms als LinkedIn bieden een ‘Solliciteer snel’-optie waarmee kandidaten met één klik hun gegevens kunnen insturen. Hoe minder drempels, hoe groter de kans dat iemand daadwerkelijk solliciteert.
Tip 5
Val op!
In een krappe arbeidsmarkt heeft een boekhouder of accountant keuze genoeg. Maak uw vacature dus aantrekkelijk en onderscheidend. Dat kan met een originele functietitel (‘cijfervirtuoos’ in plaats van ‘boekhouder’?) of door secundaire arbeidsvoorwaarden uit te lichten. Sommige bedrijven bieden bijvoorbeeld een ‘geluksdag’ aan: een extra vrije dag die verplicht besteed moet worden aan iets waar de werknemer blij van wordt. Zulke unieke voordelen kunnen net het verschil maken. Doe dit alleen als het past bij uw bedrijfscultuur, anders slaat u de plank mis.
Tip 4
Luister écht naar uw personeel
Uw eigen medewerkers zijn een krachtig wervingskanaal. Overweeg een aanbrengbonus: een beloning voor medewerkers die een geschikte kandidaat aandragen. Dit verhoogt niet alleen het aantal sollicitanten, maar ook de kwaliteit. Medewerkers dragen alleen iemand aan als ze denken dat die persoon goed in het team past. Daarnaast kunnen ze als ambassadeur optreden en via social media of informele netwerken potentiële kandidaten enthousiasmeren.
Tip 3
Zet uw huidige medewerkers in
Uw huidige medewerkers weten als geen ander wat uw kantoor aantrekkelijk maakt – of juist niet. Vraag hen daarom het hemd van het lijf. Waarom werken ze graag bij u? Waarom zouden ze anderen aanraden om bij jullie te komen werken? Of waarom juist niét? Dit levert vrijwel altijd waardevolle, praktische ideeën op die u zelf niet had bedacht. En u kunt ze direct toepassen in uw wervingsstrategie. Medewerkers vinden het bovendien vaak heel leuk als u ze hierbij betrekt.
Tip 2
Kwaliteit boven kwantiteit
Een veelgemaakte fout is een vage vacature plaatsen om zoveel mogelijk reacties te krijgen. Dat leidt vaak tot veel irrelevante sollicitanten. Wees juist specifiek: omschrijf zo concreet mogelijk de functie, uw bedrijf en de werkcultuur. Benoem de belangrijkste eisen, maar overdrijf niet; een lange lijst met vereisten kan afschrikken. Richt uw vacature op de kanalen waar uw ideale kandidaat actief is. Zo trekt u niet per se méér sollicitanten, maar wel de juiste.
Leid uw eigen talent op
Soms is het vinden van een ervaren boekhouder simpelweg niet mogelijk. Overweeg dan om een talentvolle kandidaat zelf op te leiden. In Engeland is het al een succes om hbo’ers en academici uit andere studierichtingen om te scholen tot boekhouder of accountant. Dit biedt een bijkomend voordeel: u kunt medewerkers direct opleiden in de adviesvaardigheden die steeds belangrijker worden in de branche. Ook omdenken kan lonen: in plaats van zoeken naar een boekhouder met adviesvaardigheden, kunt u iemand met een adviesachtergrond leren omgaan met cijfers.
Bonustip
Krapte arbeidsmarkt daalt licht in 2025
De extreme krapte op de arbeidsmarkt lijkt iets te verminderen. In het eerste kwartaal van 2025 noemt 33,9 procent van de ondernemers een personeelstekort als grootste belemmering; een daling ten opzichte van 35,8 procent eind 2024. Dit bracht Intelligence Group in mei 2025 naar buiten. Ook de werkloosheid stijgt licht naar 3,9 procent. De situatie blijft krap, maar werkgevers krijgen iets meer ruimte om personeel te werven.
“Boekhoud-en accountantskantoren behoren tot de sector met de grootste personeelstekorten."



Tip 1
Onderscheid uzelf als werkgever
Waarom zou iemand juist bij uw kantoor willen werken? Benoem uw unieke cultuur, doorgroeikansen en werkplezier. Zet dit duidelijk neer in uw vacatures.
TEKST Niels Hoorn
FOTOGRAFIE Valentina Zwertbroek
Recruiter
Rick Ruijter

Het personeelstekort in de branche blijft een probleem. Digitalisering helpt, maar mensen blijven onmisbaar. Recruitmentspecialist Rick Ruijter geeft zes adviezen én een verrassende bonustip om nieuw talent aan te trekken.
Talent vinden
Personeelstekort blijft nijpend
Nederland krampt al jaren met een tekort aan arbeidskrachten. Eind 2024 stonden er 108 vacatures tegenover elke 100 werkloze (CBS). Ondernemers gaven eerder al aan dat dit een grote uitdaging vormt: 75 procent ervaart hinder door het tekort aan personeel en bij 35 procent is dit zelfs de grootste belemmering in de bedrijfsvoering. De zakelijke dienstverlening - waaronder boekhoud- en accountantskantoren - is een van de sectoren met de grootste tekorten.
Hoe zorgt u dat uw kantoor wél geschikt personeel aantrekt? Rick Ruijter is specialist in het vinden, binden en boeien van personeel. Hij helpt u op weg met zes praktische tips.
Krapte arbeidsmarkt daalt licht in 2025
De extreme krapte op de arbeidsmarkt lijkt iets te verminderen. In het eerste kwartaal van 2025 noemt 33,9 procent van de ondernemers een personeelstekort als grootste belemmering; een daling ten opzichte van 35,8 procent eind 2024. Dit bracht Intelligence Group in mei 2025 naar buiten. Ook de werkloosheid stijgt licht naar 3,9 procent. De situatie blijft krap, maar werkgevers krijgen iets meer ruimte om personeel te werven.
Leid uw eigen talent op
Soms is het vinden van een ervaren boekhouder simpelweg niet mogelijk. Overweeg dan om een talentvolle kandidaat zelf op te leiden. In Engeland is het al een succes om hbo’ers en academici uit andere studierichtingen om te scholen tot boekhouder of accountant. Dit biedt een bijkomend voordeel: u kunt medewerkers direct opleiden in de adviesvaardigheden die steeds belangrijker worden in de branche. Ook omdenken kan lonen: in plaats van zoeken naar een boekhouder met adviesvaardigheden, kunt u iemand met een adviesachtergrond leren omgaan met cijfers.
Bonustip
“Boekhoud-en accountantskantoren behoren tot de sector met de grootste personeelstekorten."

Werven in een krappe markt
Het vinden van geschikt personeel in de huidige arbeidsmarkt is niet eenvoudig. Maar door uzelf als werkgever aantrekkelijk te positioneren, slim gebruik te maken van uw netwerk en creatief te denken over opleidingsmogelijkheden, vergroot u de kans op succes. Welke van deze tips past u al toe?
Houd het sollicitatieproces eenvoudig
Een complex en tijdrovend sollicitatieproces kan kandidaten afschrikken. Maak solliciteren zo makkelijk mogelijk. Platforms als LinkedIn bieden een ‘Solliciteer snel’-optie waarmee kandidaten met één klik hun gegevens kunnen insturen. Hoe minder drempels, hoe groter de kans dat iemand daadwerkelijk solliciteert.
Tip 6
Tip 5
Val op!
In een krappe arbeidsmarkt heeft een boekhouder of accountant keuze genoeg. Maak uw vacature dus aantrekkelijk en onderscheidend. Dat kan met een originele functietitel (‘cijfervirtuoos’ in plaats van ‘boekhouder’?) of door secundaire arbeidsvoorwaarden uit te lichten. Sommige bedrijven bieden bijvoorbeeld een ‘geluksdag’ aan: een extra vrije dag die verplicht besteed moet worden aan iets waar de werknemer blij van wordt. Zulke unieke voordelen kunnen net het verschil maken. Doe dit alleen als het past bij uw bedrijfscultuur, anders slaat u de plank mis.

Zet uw huidige medewerkers in
Uw eigen medewerkers zijn een krachtig wervingskanaal. Overweeg een aanbrengbonus: een beloning voor medewerkers die een geschikte kandidaat aandragen. Dit verhoogt niet alleen het aantal sollicitanten, maar ook de kwaliteit. Medewerkers dragen alleen iemand aan als ze denken dat die persoon goed in het team past. Daarnaast kunnen ze als ambassadeur optreden en via social media of informele netwerken potentiële kandidaten enthousiasmeren.

Luister écht naar uw personeel
Uw huidige medewerkers weten als geen ander wat uw kantoor aantrekkelijk maakt – of juist niet. Vraag hen daarom het hemd van het lijf. Waarom werken ze graag bij u? Waarom zouden ze anderen aanraden om bij jullie te komen werken? Of waarom juist niét? Dit levert vrijwel altijd waardevolle, praktische ideeën op die u zelf niet had bedacht. En u kunt ze direct toepassen in uw wervingsstrategie. Medewerkers vinden het bovendien vaak heel leuk als u ze hierbij betrekt.

Kwaliteit boven kwantiteit
Een veelgemaakte fout is een vage vacature plaatsen om zoveel mogelijk reacties te krijgen. Dat leidt vaak tot veel irrelevante sollicitanten. Wees juist specifiek: omschrijf zo concreet mogelijk de functie, uw bedrijf en de werkcultuur. Benoem de belangrijkste eisen, maar overdrijf niet; een lange lijst met vereisten kan afschrikken. Richt uw vacature op de kanalen waar uw ideale kandidaat actief is. Zo trekt u niet per se méér sollicitanten, maar wel de juiste.
Tip 4
Tip 3
Tip 2
Tip 1
Onderscheid uzelf als werkgever
Waarom zou iemand juist bij uw kantoor willen werken? Benoem uw unieke cultuur, doorgroeikansen en werkplezier. Zet dit duidelijk neer in uw vacatures.